•  Strona główna  •  Przepisy  •  Informatory  •  Kalendarz zawodów •  Wyniki zawodów  •  Rankingi  •  Forum •  
 
 
Menu
Strona główna
Przepisy
Dla początkujących
Zdjęcia z zawodów
Wasze modele
Opisy modeli i akcesoriów
Testy modeli
Nasze tory
Biblioteka linków RC
REKLAMA
Najbliższe zawody
Teraz nie ma zawartości dla tego bloku.
SMK Szczecin
PLMS RC

Top-Stock - pierwsze kroki
- autor: Tadeusz Żelazo




Może gdzieś w telewizji zobaczyłeś relację z zawodów modeli RC. A może sam kibicowałeś uczestnikom takich zawodów. A może dostałeś od Św. Mikołaja model auta zdalnie sterowanego i dość już masz kręcenia się w kółko po podwórzu.

To najlepszy moment na rozpoczęcie Twojej przygody jaką jest uczestnictwo w zawodach modeli aut zdalnie sterowanych. I Już na samym początku masz problem. Słyszysz lub czytasz jakie nieznane Ci słowa: Stock,Open, E 10, E12,Formuła i wiele innych. Co one znaczą? I co ja mam robić aby moja przygoda była jak najwspanialsza?

   Dlatego na samym początku musisz podjąć decyzję o klasie w której chcesz startować swoim modelem. Nie jest to tak bardzo związane z pieniędzmi, które możesz przeznaczyć na ten cel. Bowiem bez względu na klasę którą wybierzesz pewne wydatki są takie same. Trzeba kupić aparaturę do zdalnego sterowania, akumulatory które zasilą model oraz ładowarkę do ładowania tychże akumulatorów. Ale te sprawy możesz na razie zostawić na potem. Stajesz przed wyborem klasy w której będziesz startował, a co za tym idzie modelu jaki Ci będzie do tego niezbędny. I jeżeli uważasz że prawidłowe jest to że najpierw chodzi się do szkoły podstawowej, później do gimnazjum a następnie do szkoły średniej to powinieneś wybrać klasę TOP-STOCK. W klasie tej można startować tylko modelami firmy Tamiya (Japonia) z podwoziami typu TL-01 i kilkami innymi. Celowo o nich nie wspominam, bo uważam że ten typ podwozia jest najlepszy. Tak więc wiemy już o co pytać w sklepie modelarskim lub czego szukać na aukcjach internetowych. Ale nawet wśród modeli z podwoziem TL-01 są lepsze i trochę gorsze. Do tych lepszych zalicza się w tej chwili tylko jeden model Subaru Impreza.

   W czym on jest lepszy od pozostałych? W jednym szczególe wartym ponad 200 zł. Posiada od razu łożyska zamiast panewek. Są to elementy układów mechanicznych, które mają ogromny wpływ na pracę całego modelu. Ale dla indywidualistów wspomniany model Subaru posiada też jedną wadę. W zestawie jest już pomalowane i oklejone nadwozie. Zero twórczości własnej. Pozostaje jeszcze sprawa gdzie kupić upragniony model. Ja polecam zakup modelu fabrycznego. Jeżeli nie masz doświadczenia trudno będzie Ci kupić model którego stan technicznego będziesz pewien na aukcjach. A wtedy tańszy zakup będzie tylko pozorny. Trzeba będzie wymieniać zużyte części i może się okazać że nie ma żadnych oszczędności.

   Tak więc model już mamy. Możemy przystąpić do pracy. Otwieramy pudełko i pierwsza pułapka. Nie jest o niej napisane w żadnej instrukcji. Ale jest to bardzo ważna sprawa. I od początku nie lekceważ jej. Przed przystąpieniem do pracy rozłóż coś na stole np. stary ręcznik. Nie raz uchroni Cię on od przeszukiwania na klęczkach podłogi. Zapobiega on albo znacznie zmniejsz ryzyko przypadkowej utraty jakieś części. Tak zabezpieczeni bierzemy się do pracy. Postępujemy zgodnie z instrukcją. Jedyne odstępstwo to wstrzymanie się z montażem silnika elektrycznego. Z nim bowiem trzeba postępować jak stary i wytrawny zawodnik. Trzeba go najpierw dotrzeć. I dobrze jest to zrobić nie na biegu jałowym ( czyli bez obciążenia ) ale w ogóle w stanie bezprądowym, czyli z użyciem napędu zewnętrznego. Można do tego użyć np. wiertarki z regulacją obrotów. Pozostaje tylko sprawa mechanicznego połączenia docieranego silnika z wiertarką. Ale tu już trzeba zwrócić się o pomoc do starszych, bo ważna jest sprawa osiowości połączonych elementów. Po takim dotarciu możemy postępować dalej zgodnie z instrukcją fabryczną, czyli docierać cały układ mechaniczny modelu. Gdy to wykonamy mamy model gotowy do jazd próbnych. I już możemy zacząć morzyć o przyszłych sukcesach. Wybraliśmy bowiem klasę, w której odbywają się zawody w wielu krajach a także są organizowane Mistrzostwa Europy. Dla najlepszych w tych mistrzostwach są bilety do Japonii gdzie rokrocznie organizowane są Mistrzostwa Świata TAMIYA-CUP. A dlaczego mieliśmy wybrać typ podwozia TL-01. Bo jest ono z napędem na dwie osie. To znacznie ułatwia kierowanie takim modelem, niż w przypadku napędu na tylko jedną oś. O ile jeszcze w przypadku napędu na przednią oś kierowanie nim jest nieznacznie tylko trudniejsze niż przy dwóch osiach, to opanowanie modelu z napędzaną tylko tylną osią wymaga już znacznej wprawy Utwierdzeni w słuszności swojego wyboru możemy patrzeć z pobłażliwością na tych nowicjuszy którzy próbują od razu swoich sił np. z modelami klasy E-10 DTM. 
   My na razie zaczynamy chodzić do podstawówki. Wkrótce czeka nas pasowanie na ucznia, czyli udział w pierwszych zawodach.


POWRÓT








Prawa autorskie © RC-AUTO - Portal Modelarzy Samochodowych Wszystkie prawa zastrzeżone.

Opublikowane: 2004-08-22 (19649 odsłon)

[ Wróć ]
 
 





 
 
:: fiblack3d phpbb2 style by Daz :: PHP-Nuke theme by www.nukemods.com ::