Samochody RC
   •  Strona główna  •  Przepisy  •  Informatory  •  Kalendarz zawodów •  Wyniki zawodów  •  Rankingi  •  Forum •  
 
 
Menu
Strona główna
Przepisy
Dla początkujących
Zdjęcia z zawodów
Wasze modele
Opisy modeli i akcesoriów
Testy modeli
Nasze tory
Biblioteka linków RC
REKLAMA
Najbliższe zawody
XRS Poland Piaseczno
6-8.07.2018
Piaseczno ul.Puławska 31a
INFORMATOR

DART CUP Rd3
07-08.07.2018
Mazowiecka 76, 05-140 Łacha k. Serocka
INFORMATOR

SMK Szczecin
PLMS RC

OPISY MODELI I AKCESORIÓW -> Traxxas Kyle Busch - Opracowanie i tłumaczenie wg RCUniverse: Jarek Gerke

Dane techniczne

Cena: ok. 930 zł (w czasie pisania artykułu)

Długość: 391 mm

Rozstaw kół przednich: 185 mm

Rozstaw kół tylnych: 185 mm

Masa: 1,24 kg (z pakietem)

Wysokość całkowita: 123 mm

Rozstaw osi: 206 mm

Średnica kół: 48 mm

Długość amortyzatorów (przód/tył): 44 mm/44 mm

Opony przednie i tylne (przyklejone): slick o twardej mieszance

Regulator elektroniczny: wodoszczelny Velineon® VXL-3m

Silnik elektryczny: bezszczotkowy Velineon® klasy 380

Napęd: 4x4 przekazywany za pośrednictwem wału

Aparatura: TQ2,4 GHz High Output z systemem Traxxas Link

Komora pakietu: 89 x 35,5 x 20 mm

Pakiet w zestawie: 6-ogniwowy pakiet Ni-MH i ładowarka

Wymagane baterie: 4 baterie AA do nadajnika

        


Plusy

Niezwykle szybki

Wytrzymała i niezawodna konstrukcja podwozia

Stabilne zachowanie

Aparatura 2,4 GHz z możliwością programowania

Realistyczny wygląd

Minusy

Warto zastosować bardziej miękką mieszankę opon w celu zwiększenia przyczepności.

Pierwszy kontakt

Model Traxxas Kyle Busch jest dostarczany w kolorowym opakowaniu z oznaczeniami serii wyścigów NASCAR CAMPING WORLD w przedniej części.

W pudełku znajduje się model z niezwykle szczegółowo odwzorowaną karoserią z nr 18 Kyle'a Buscha, zamontowany już silnik bezszczotkowy i regulator obsługujący pakiety Li-Po, aparatura TQ 2,4 GHz, 6-ogniwowy pakiet Ni-MH i ładowarka ścienna, kolorowe instrukcje obsługi, nalepki Traxxas, katalog produktów, atakujące koło zębate z 31 trybami umożliwiające uzyskanie wyższej prędkości, dodatkowe spinki karoserii oraz narzędzia potrzebne do obsługi modelu, takie jak 3 klucze imbusowe i klucz 4-ramienny. Do uruchomienia modelu potrzebne są tylko 4 baterie AA do nadajnika.

        
        
        
        
        
        
        


Zawieszenie

Replika samochodu Kyle'a Buscha nr 18 korzysta z takiego samego zawieszenia wspornikowego, jakie zastosowano w popularnym modelu Revo, w przypadku którego amortyzatory umieszczono w obrębie podwozia, co chroni je przed zanieczyszczeniami i uderzeniami. Taka konstrukcja zawieszenia umożliwia zamontowanie amortyzatorów w pozycji poziomej w celu obniżenia środka ciężkości i uzyskania progresywnego skoku amortyzatora. Prawidłowo ustawione zawieszenie drogowe zapewnia znakomite prowadzenie modelu dzięki niskiemu położeniu podwozia i niewielkiemu skokowi zawieszenia.

Amortyzatory olejowe GTR mają gwintowaną plastikową obudowę ułatwiającą regulację wysokości zawieszenia. Można również regulować parametry związane z olejem. Pod pokrywą amortyzatorów umieszczono „kapturki” ciśnieniowe umożliwiające oddzielenia oleju od powietrza. Wewnątrz amortyzatorów zastosowano podkładki ograniczające skok zawieszenia, co zapewnia niezwykle niski środek ciężkości.

W zawieszeniu ze śrubami kulistymi zastosowano górne i dolne wahacze w kształcie litery A. Metalowe śruby kuliste znajdują się wewnątrz zwrotnic. Stawiają one mniejszy opór dzięki mniejszej liczbie punktów obrotu. Dołączony do zestawu klucz imbusowy umożliwia regulację kąta pochylenia kół przez przykręcanie lub odkręcanie śrub kulistych w przeciwnych względem siebie kierunkach. Na przykład w celu zwiększenia kąta pochylenia kół (górna część kół jest skierowana do wewnątrz modelu) należy przykręcić górną śrubę kulistą i odkręcić dolną śrubę kulistą. Można również regulować zbieżność kół, przykręcając oraz odkręcając górną i dolną śrubę kulistą w takim samym stopniu i w tym samym kierunku.

Zintegrowany mechanizm chroniący serwo (servo saver) został umieszczony za przednim zawieszeniem. Chroni on serwo przed uszkodzeniem podczas kraks. W celu zabezpieczenia tego mechanizmu zastosowano odpowiednią osłonę.

        
        
        


Felgi, opony i przeniesienie napędu

Gumowe opony typu slick Good Year Wrangler wykonane z twardej mieszanki przyklejono do czarnych plastikowych felg. Twarda mieszanka zapewnia większą żywotność kosztem przyczepności. Żółte napisy robią wrażenie i wyglądają świetnie przy dużej prędkości — jak opony w prawdziwym samochodzie.

Model Kyle Busch 18 w skali 1:16 ma napęd na 4 koła. Wyposażono go w plastikowe teleskopowe wały napędowe z przegubami Cardana na każdym końcu. Eliminuje to konieczność stosowania osi typu „dog bone” i zapewnia płynne działanie układu przeniesienia napędu.

Oba uszczelnione dyferencjały planetarne są wykonane ze stali utwardzanej, a wewnątrz nich znajdują się trzy metalowe koła zębate zalane olejem silikonowym. Atakujące koła zębate i koła zębate przekazujące napęd do dyferencjału również wykonano z metalu. Aby zmienić zachowanie modelu, można użyć oleju o różnej gęstości w każdym z dyferencjałów. Do modelu można dokupić dyferencjał środkowy, aby dodatkowo zwiększyć osiągi modelu w zakrętach.

W przekładni umieszczono metalowe i plastikowe koła zębate. Plastikowe koła zębate o module 48 pitch są wystarczająco szerokie, aby przekazać napęd z silnika bezszczotkowego Velineon. Pośredniczące koło zębate wykonano ze stali. W celu zapewnienia dodatkowej ochrony na wale wejściowym przekładni umieszczono sprężynowe sprzęgło poślizgowe z 45-trybowym plastikowym kołem zębatym

        
        


Silnik i regulator

Bezszczotkowy silnik Velineon klasy 380 ze standardowym 28-trybowym atakującym kołem zębatym zasilany przez 6-ogniwowy pakiet Ni-MH pozwala rozpędzić model do prędkości powyżej 50 km/h. W zestawie znajduje się również 31-trybowe atakujące koło zębate, umożliwiające uzyskanie prędkości przekraczającej 80 km/h. Aby uzyskać taką prędkość, należy użyć 2 pakietów (drugi pakiet i przejściówka są sprzedawane osobno).

Wodoszczelny regulator VXL-3m obsługuje pakiety Li-Po 3S lub 12-ogniwowe pakiety Ni-MH. Dostępne są 3 tryby pracy regulatora: sportowy, wyścigowy i treningowy.

Tryb sportowy (Sport): jazda do przodu 100%, siła hamowania 100%, bieg wsteczny 100%
Tryb wyścigowy (Race): jazda do przodu 100%, siła hamowania 100%, brak biegu wstecznego
Tryb treningowy (Training): jazda do przodu 50%, siła hamowania 100%, bieg wsteczny 50%

Regulator umożliwia wykrywanie niskiego napięcia pakietu Li-Po i kalibrację aparatury. Szczegółowe informacje dotyczące ustawień i konfiguracji można znaleźć w kolorowej instrukcji obsługi.

Firma Traxxas dołączyła do zestawu 6-ogniwowy pakiet Ni-MH i ładowarkę ścienną.

Niedrogą alternatywą dla ładowarki z zestawu jest szybka ładowarka Traxxas EZ-Peak, umożliwiająca ładowanie prądem 2 A. Więcej informacji przedstawiono w dalszej części artykułu.

Do modelu Traxxas Kyle Busch dołączono 6-ogniwowy pakiet serii 1, który można umieścić w jednej z dwóch komór pakietów. Komory pakietów znajdują się po bokach podwozia. Niskie położenie pakietów zapewnia stabilne prowadzenie dzięki niskiemu środkowi ciężkości. Komory są zamykane za pomocą pokryw z zawiasami w dolnej części i plastikowymi zatrzaskami w górnej części. Nie są używane żadne spinki, przez co nic nie będzie się gubić podczas jazdy.

        
        
        


Aparatura

Model Kyle Busch jest wyposażony w aparaturę 2,4 GHz z systemem Traxxas Link umożliwiającym zaprogramowanie ustawień dla 20 modeli.

Dzięki technologii Traxxas Link można zapisać ustawienia nawet 20 modeli. Każdy nowy odbiornik, który został powiązany z nadajnikiem, jest zapisywany razem ze wszystkimi ustawieniami w pamięci nadajnika. Kiedy nadajnik i odbiornik zostanie włączony, nadajnik rozpozna odbiornik i automatycznie załaduje wszystkie ustawienia odbiornika. Eliminuje to konieczność przeszukiwania pamięci w celu znalezienia odpowiednich ustawień.

Aparatura Traxxas TQ 2,4 GHz oferuje wiele ustawień i funkcji, takich jak wbudowany system „fail safe”, który przywraca neutralną pozycję gazu i skrętu w przypadku utraty sygnału.

Poniżej przedstawiono listę niektórych ustawień dostępnych za pośrednictwem nowej aparatury Traxxas TQ 2,4 GHz.

- Wykładnicza krzywa skrętu (steering expo)

- Wykładnicza krzywa gazu (throttle expo)

- Regulacja promienia skrętu kół

- Siła hamulca (%)

- Trymer gazu

- Odwrócenie kanału skrętu (rewers)

- Trymer podrzędny (sub trim)

- Wartości graniczne kanałów

- Blokada modelu

- Ustawienie dla modelu elektrycznego

- Ustawienie dla modelu nitro

Podczas zapoznawania się z różnymi ustawieniami i funkcjami aparatury potrzebna jest instrukcja obsługi, ale w komorze baterii nadajnika umieszczono małą skróconą wersję instrukcji, aby można było zmieniać ustawienia na torze. Ustawienie danej funkcji powoduje zapisanie tego ustawienia w pamięci aparatury i przejście do następnej funkcji. Dzięki temu można dostosować wiele ustawień każdego modelu do określonych potrzeb.

Pięciokanałowy odbiornik 2,4 GHz z systemem Traxxas Link umieszczono w wodoszczelnym pojemniku. Dwa gniazda kanału 1 umożliwiają podłączenie dwóch serw skrętu. Jest to przydatne rozwiązanie w przypadku umieszczenia odbiornika w większym modelu, takim jak Revo lub Summit. Wodoszczelne cyfrowe serwo skrętu firmy Traxxas zabezpieczono przy użyciu sprężynowego mechanizmu ochronnego (servo saver). Cały układ jest wyposażony w szczelne łożyska i jest chroniony przez dodatkową osłonę.

Akcesoria poprawiające osiągi

Osoby chcące pędzić modelem z zawrotną prędkością, powinny zwrócić uwagę na dodatkowy pakiet Traxxas Powercell serii 1 i odpowiednią przejściówkę. Dołączone do zestawu atakujące 31-trybowe koło zębate i opcjonalny drugi pakiet z przejściówką pozwalają uzyskiwać prędkość przekraczającą nawet 80 km/h. Opcjonalna szybka 2-amperowa ładowarka EZ-Peak znacząco zmniejsza ilość czasu potrzebną na naładowanie pakietu, dzięki czemu można poświęcić więcej czasu na jazdę.

Szybka 2-amperowa ładowarka EZ-Peak

Szybka ładowarka zapewnia krótszy czas ładowania i umożliwia poświęcanie więcej czasu na jazdę modelem Kyle Busch. Ładowarka EZ-Peak jest znakomitą ładowarką na początkujących użytkowników, ponieważ działa w pełni automatycznie. Użytkownik nie musi znać wszystkich parametrów i żargonu technicznego dotyczącego pakietów. Wystarczy podłączyć do ładowarki pakiet Ni-Cd lub Ni-MH z 5–8 ogniwami, wybrać prąd ładowania (1 A lub 2 A). Pozostała część procesu jest przeprowadzana automatycznie. Ładowarka EZ-Peak jest wyposażona w zaawansowany obwód wykrywania wartości szczytowej, dzięki któremu pakiety są zawsze ładowane do pełna. Brak skomplikowanych menu znacząco ułatwia korzystanie z ładowarki.

Ładowarka jest wyposażona w złącza Traxxas i jest objęta dożywotnią gwarancją firmy Traxxas na podzespoły elektroniczne.

Dioda LED na przednim panelu ładowarki świeci w kolorze zielonym lub czerwonym, dzięki czemu wiadomo, czy ładowanie jeszcze trwa, czy już się zakończyło.

Jest to ładowarka prądu przemiennego (AC), więc można podłączyć ją bezpośrednio do domowego gniazda elektrycznego i rozpocząć ładowanie.

Kliknij tutaj, aby uzyskać więcej informacji

Dane techniczne:

- Napięcie wejściowe: 100–240 V prądu przemiennego, 50/60 Hz

- Typy pakietów: Ni-Cd lub Ni-MH z 5–8 ogniwami (6–9,6 V)

- Pojemność pakietu: 900–8000 mAh

- Prąd ładowania: 1A lub 2 A (liniowy)

- Zakończenie ładowania: wykrywanie wartości szczytowej

- Ograniczenie czasu ładowania: 240 min

- Czułość wykrywania wartości szczytowej: 5 mV/ogniwo

- Prąd automatycznego podtrzymywania ładowania: 1/20 ustawionego prądu ładowania

- Regulacja prądu wejściowego: przełącznik suwakowy

- Wyświetlacz: 2-kolorowy wyświetlacz LED

- Złącza wyjściowe: zamontowane na stałe przewody z wysokoprądowym złączem Traxxas

- Rozmiar obudowy: 1186 x 605 x 363 mm

- Masa: 258 g

Osiągi i prowadzenie

Model Traxxas Kyle Busch z silnikiem bezszczotkowym jest bardzo szybki w podstawowej konfiguracji pozwalającej uzyskiwać ponad 50 km/h. Model VXL z jednym pakietem prowadzi się znakomicie i zapewnia dobre przyspieszenie.

Po dodaniu drugiego pakietu i 31-trybowego atakującego koła zębatego model osiąga zawrotną prędkość przekraczającą 80 km/h. Model w takiej konfiguracji wymaga bardzo ostrożnego obchodzenia się ze spustem aparatury.

        
        


Stabilność i pokonywanie zakrętów

Model Traxxas Kyle Busch prowadzi się bardzo stabilnie, a odpowiednio zestrojone zawieszenie zapobiega wywrotkom.

Opony Good Year Wrangler to standardowe opony typu slick. Nie ma problemu z widowiskowym „paleniem gumy” — model często usiłuje to robić. Jest to atrakcja podczas popisów przed znajomymi lub pokonywania zakrętów bokiem. Udawało mi się opanować model ze standardowym wyposażeniem, ale po zamontowaniu drugiego pakietu i 31-trybowego atakującego koła zębatego zrobiło się ciekawiej. Taka mieszanka opon doskonale sprawdza się jako realistyczna replika opon w prawdziwym samochodzie, ale nie została stworzona do wygrywania wyścigów.

Próbowałem przejechać owalny tor betonowy modelem z wyposażeniem zwiększającym prędkość i nie mogłem utrzymać go na torze. Każde wciśnięcie spustu mocniej niż do połowy zakresu powodowało obrócenie modelu i wycieczkę na trawnik.

Użyłem środka firmy Paragon zwiększającego przyczepność opon, aby zwiększyć kontrolę nad modelem przy wyższej prędkości. Przyczepność i przewidywalność wzrosły w znaczący sposób.

Przejazdy z prędkością powyżej 80 km/h należy wykonywać na dużych, równych obszarach betonowych. Ten model w skali 1:16 potrafi niezwykle szybko pokonywać duże parkingi.

Prowadzenie modelu dostarcza wielu wrażeń, a ponadto samochód wygląda znakomicie, gdy mknie przez duży parking.

        
        


Przyspieszenie i hamulce


Model Kyle Busch VXL przyspiesza znakomicie. Bez środka zwiększającego przyczepność opon zbyt mocne naciśnięcie spustu powoduje kręcenie niekończących się efektownych „bączków”. Stopniowe przyspieszanie umożliwi szybkie i kontrolowane rozpędzenie modelu. Ten model z pewnością nie cierpi na niedobór mocy.

Zastosowanie środka zwiększającego przyczepność opon zapewnia lepsze przyspieszenie. Regulator umożliwia mocne hamowanie, ale zatrzymanie modelu z prędkości 80 km/h wymaga dużej ilości miejsca. Naciśnięcie hamulca „do dechy” przy maksymalnej prędkości wprowadzi model w niekontrolowany poślizg. Wiele frajdy sprawia próba prześlizgnięcia się przez przeszkodę przy maksymalnej prędkości. Model umożliwia kontrolowane przyspieszanie i hamowanie przy odpowiednim wyczuciu spustu.

Podsumowanie

Model Kyle Busch VXL z silnikiem bezszczotkowym to znakomity mikrus. Dzięki realistycznemu wyglądowi, niesamowitej prędkości i stabilnemu zachowaniu niewielki rozmiar nie oznacza niewielkiej zabawy.

Do budowy modelu użyto wysokiej jakości materiałów i podzespołów. Aparatura działa bezbłędnie i oferuje wiele możliwości regulacji. Silnik i regulator zapewniają dużo mocy oraz niezawodne i płynne działanie. Karoseria i opony nadają modelowi realistycznego wyglądu, co jest ważne w przypadku modeli zdalnie sterowanych.

Solidne koła zębate o module 48 pitch są wystarczająco wytrzymałe, aby przekazać napęd z mocnego silnika bezszczotkowego. Przełożenie końcowe przy standardowej konfiguracji modelu wynosi 8,10:1.

Model prowadzi się świetnie przy niskiej prędkości, ale brakuje mu przyczepności podczas szybszej jazdy. Środek zwiększający przyczepność opon pozwala rozwiązać problem, jednak podczas wyścigów najlepszym rozwiązaniem jest zastosowanie opon o bardziej miękkiej mieszance.

Jest to doskonały model dla osób chcących pobawić się na co dzień. Zapewni on wiele godzin wspaniałej zabawy. Jednak osoby, które chcą brać udział w wyścigach i zwracają uwagę na precyzję prowadzenia, powinny rozejrzeć się za dodatkowymi oponami i/lub środkiem zwiększającym przyczepność opon.

W każdym razie Traxxas Kyle Busch to znakomity model, który oferuje duże możliwości regulacji i wiele opcjonalnych akcesoriów.

Opracowanie i tłumaczenie wg RCUniverse: Jarek Gerke
POWRÓT
 
 





 
 
:: fiblack3d phpbb2 style by Daz :: PHP-Nuke theme by www.nukemods.com ::