Samochody RC
   •  Strona główna  •  Przepisy  •  Informatory  •  Kalendarz zawodów •  Wyniki zawodów  •  Rankingi  •  Forum •  
 
 
Menu
Strona główna
Przepisy
Dla początkujących
Zdjęcia z zawodów
Wasze modele
Opisy modeli i akcesoriów
Testy modeli
Nasze tory
Biblioteka linków RC
REKLAMA
Najbliższe zawody
Otwarte Mistrzostwa PLMS RC
27-29.04.2018
Hala Sportowa w Ścinawce Średniej, ul. Sikorskiego 34B
INFORMATOR

Otwarte Mistrzostwa Szczecina zdalnie sterowanych modeli OFF-ROAD - runda I
28-29.04.2018
Szczecin, al. Wojska Polskiego 237a
INFORMATOR

DART CUP Rd1
19-20.05.2018
Mazowiecka 76, 05-140 Łacha k. Serocka
INFORMATOR

SMK Szczecin
PLMS RC

OPISY MODELI I AKCESORIÓW -> Rally Legend RTR - model opisał: Marek Kusiakiewicz, model przygotował do wyścigu 4h: Paweł Michalski

Dzięki uprzejmości firmy ROBI RC, otrzymaliśmy do testów model firmy EZ-Power z serii Rally Legend. Firma wypuściła na rynek modele z karoseriami legendarnych samochodów rajdowych: Lancia Stratos, Lancia 037, Lancia Delta Integrale , Lancia Delta S4 Fiat 131 Abarth. Do naszych rąk trafił model z tą ostatnią karoserią.

Co w pudełku?

Opakowanie nie zachwyciło nas zbytnio – małe, niezbyt kolorowe, ale za to zawartość robi duże wrażenie. Po otwarciu pudełka naszym oczom ukazał się pięknie wykonany model z gotową karoserią Fiata 131 Abarth, nadajnik 2,4HGz oraz prosta, sieciowa ładowarka umożliwiająca ładowanie pakietu NI-MH prądem do 2A. Pod karoserią ukrywa się elektronika zamontowana na podwoziu: wysokoprądowy pakiet EZ-Power NI-MH 3000mAh, silnik szczotkowy 23T, odbiornik, serwo w metalowej obudowie z zamontowanym serwosawerem oraz prosty regulator.

        
        
        


Podwozie, napęd, zawieszenie.

Podwozie to typowa wanienka wykonana z tworzywa (ABS) umożliwiająca zamontowanie pakietu typu stick-pack lub montowanego z pojedynczych cel (odpowiednie otwory znajdują się w podwoziu).

Napęd na cztery koła przenoszony jest aluminiowym wałkiem, a dalej poprzez kulkowe mechanizmy różnicowe na koła. W tym miejscu naszą uwagę zwrócił jeden drobny szczegół: z przodu zamontowano typowe półosie z przegubami, a z tyłu zwykłe handelki. Półosie zakończone są hexami typowymi dla modeli 1:10 on-road.

Skoro jesteśmy przy napędzie, warto słów kilka poświęcić zawieszeniu. Jest ono w pełni regulowane - możemy ustawić zawieszenie według własnych potrzeb, w zależności od przyczepności toru. Za to należy się duży plus. Kolejna miła niespodzianka to montaż kulek i końcówek drążków. Kulki posiadają otwór do na klucz 1,5mm do wkręcania w plastikowe części modelu, a końcówki drążków otwór tak aby nie ściągać ich „na siłę” z kulki ale odczepić wykręcając kulkę. Takie rozwiązanie powoduje mniejsze mechaniczne zużycie plastikowych końcówek drążków.

Na uwagę zasługują mechanizmy różnicowe. Standardowe wykonanie z plastiku z metalową bieżnią dla kulek. Plus przyznajemy dla sposobu montażu kulek w głównej zębatce mechanizmu. Standardowe rozwiązanie to wkładanie kulki na smar. W modelu Rally Legend kulki wchodzą na „klik”, dzięki czemu nie musimy się martwić, że pogubimy je w czasie montażu mechanizmu różnicowego.

Kolejne zagadnienie to amortyzatory. Są zdecydowanie krótsze od tych stosowanych w standardowych modelach elektrycznych on-road. Dlaczego producent zdecydował się na takie, a nie inne rozwiązanie? Prawdopodobnie spowodowane jest to tylko karoseriami stosowanymi w modelach Rally Legend – przód i tył jest zdecydowanie niżej niż w wyczynowych karoseriach więc wieżyczki też nie mogą być wysokie, a amortyzatory długie.

Zostańmy jeszcze przez chwilę przy amortyzatorach. Zalecamy ich rozebranie i porządne złożenie dlatego, że osoby składające model w fabryce nie przyłożyły się zbytnio do tej czynności.

        
        
        
        
        


Silnik, zmiana zębatki atakującej.

Silnik to standardowa „szczotka” 23T pozwalająca na szybką jazdę modelem. Montowany w plastikowo-metalowycm łożu, nie pozwala na szybką zmianę przełożenia. Jednak to nie jest wadą tego rozwiązania, przecież przy zmianie przełożenia nie należy się spieszyć, a wręcz przeciwnie – wymianę przeprowadzić spokojnie i dokładnie.

Regulator i serwomechanizm.

Regulator to jedno z najtańszych rozwiązań na rynku, które spotkamy w modelach firmy HSP, HIMOTO czy STRADA. Dla początkujących jak znalazł – nie trzeba martwić się z ustawieniami dodatkowymi. Regulator posiada możliwość pracy w dwóch trybach:
- przód – tył – hamulec,
- przód – hamulec.

Serwomechanizm zamknięty w aluminiowym korpusie i z zamontowanym serwosawerem sprawia wrażenie wytrzymałego. Niestety, tylko takie wrażenie sprawia bo dzięki zbyt twardemu serwosawerowi wszystkie uderzenia przenoszą się bezpośrednio na serwo z pominięciem serwosawera. Jaka jest na to rada? Kupić za ok. 20-30 zł miększy serwosawer oszczędzając zębatki serwa.

Nadajnik

Nadajnik to trzykanałowy pistolet działający w paśmie 2,4GHz z wyświetlaczem LCD. W nadajniku możemy zapamiętać ustawienia dla 15 modeli, wyregulować EPA, ABS, EXP. Trzeci kanał możemy wykorzystać do np. włączania biegu wstecznego w modelach spalinowych monster trucków lub do sterowania światłami.

Ładowarka, pakiet zasilający

Ładowarka to mały, kompaktowy gadżet pozwalający na ładowanie pakietów NI-MH prądem maksymalnym 2A, natomiast dostępny w zestawie pakiet to wysokopradowy stick-pack EZ-POWER o pojemności 3000mAh.

Opony

Ponieważ model posiada karoserię rally i do takiego ścigania jest przeznaczony, nie dziwi fakt, że zastosowano w nim opony z bieżnikiem Rally Block. Dla chcących driftować czy jeździć w zawodach modeli on-road np. w klasie Hobby Junior w Polskich Mistrzostwach Modeli Samochodów RC – pozostaje ich wymiana (pasują wszystkie standardowe koła od modeli 1:10 on-road.

Karoseria

Jedną z najciekawszych rzeczy w modelu jest jego karoseria. Wykonana z grubego leksanu, odpowiednio ozdobiona, z zamontowanymi światłami podłączonymi pod sterownik (światła, kierunkowskazy, stop) prezentuje się naprawdę wyśmienicie. Światła działają w zależności od kierunku jazdy i użytych funkcji. Dzięki temu rozwiązaniu model prezentuje się wspaniale w czasie jazdy.

Podsumowanie oceny wizualnej

Model ładny, ciekawy, kompletny RTR z możliwością pełnej regulacji zawieszenia. Z pewnością – pomimo swojej ceny 1320zł – wart polecenia dla wszystkich, którzy chcą spróbować swoich sił w którejś z funkcjonujących Lig Rajdowych modeli RC.

        
        
        
        
        


Warunki bojowe, czyli wyścig 4h klasy Hobby Junior w Ludwikowicach Kłodzkich

Przygotowanie modelu do wyścigu


Nie da się ukryć, że wyścig trwający bez przerwy 4 godziny jest najlepszym testem dla każdego modelu. Aby model Rally Legend mógł stawić czoła trudowi zawodów, musieliśmy dokonać w nim kilku zmian.

Na początku trzeba było wymienić silnik na właściwy, czyli Saturn 27T. Wraz z nim wymieniliśmy regulator. Zostawiliśmy na pokładzie serwo oraz odbiornik. Jak się później okazało, pozostawienie serwa było błędem (ale o tym w dalszej części artykułu).

Kolejnym krokiem w przygotowaniu modelu było rozebranie obu dyferencjałów kulkowych. O ile z tylnym nie było problemu – rozebranie i odpowiednie posmarowanie zajęło dosłownie chwilę. Przedni mechanizm różnicowy okazał się być uszkodzony. W czasie składania na taśmie produkcyjnej, osoba zajmująca się skręcaniem dyferencjału wykazała się nadmierną siłą i wyłamała (prawdopodobnie uszkodzoną) zębatkę główną. Ponieważ z modelem przeznaczonym do testów nie mieliśmy żadnych części zapasowych (nic nie zamawialiśmy od ROBI RC) musieliśmy poradzić sobie sami.

Mechanik zespołu ROBIRC wykorzystał połowę aluminiowego dyferencjału od modelu PHOTON firmy T.O.P. Racing, odpowiednio go stoczył i zrobił tzw. sztywną oś.

Ostatnią rzeczą, którą poprawiono w modelu były hexy. Należało je stoczyć od strony zwrotnicy o ok. 1mm tak, aby koła dokręcone z maksymalną siłą kręciły się nadal luźno. Oczywiście zmieniono również koła z oryginalnych rally na slick.

Wyścig 4 godzinny to prawdziwy poligon dla takich modeli. Wystarczy źle dobrać przełożenia i można zapomnieć o zwycięstwie. Zespół testowy ROBIRC jechał na oryginalnych przełożeniach, dostarczonych fabrycznie w modelu. Już w czasie wyścigu okazało się, że zębatka atakująca mogłaby mieć jeden ząbek więcej ponieważ na każdym okrążeniu notowano stratę kilku dziesiątych sekundy do prowadzącego zespołu z Kobierzyc, który jechał modele Associated TC3. Zmiana zębatki w warunkach wyścigu trwałaby ok. 7-8 minut co przy bezkolizyjnej jeździe lidera oznaczało pożegnanie się z walką o pierwsza lokatę.

Model w czasie wyścigu, a w zasadzie do jego połowy, spisywał się bardzo dobrze. Początkowy opór jaki stawiały napełnione smarem łożyska kulkowe (oryginalnie zamontowane w modelu) był coraz mniejszy – smar wytapiał się.

Niestety, jedno większe uderzenie w bandę spowodowało, że zespół ROBI RC musiał wymienić cały model, żeby kontynuować wyścig.

Co się stało? To o czym pisaliśmy odnośnie serwa i serwosawera na początku artykułu. Zbyt twarda wkładka serwosawera spowodowała przeniesienia uderzenia bezpośrednio na zębatki serwa i ich połamanie. Swoją drogą spodziewaliśmy się metalowych zębatek w serwie, które posiadało aluminiową obudowę.

W czasie wyścigu awarii uległ również nadajnik – ustawienie gazu na 100% obowiązywało tylko przez 5 minut. Po tym czasie samoczynnie zmniejszało się do 50%, co odzwierciedlało się w zmniejszeniu prędkości modelu.

Tak skończył się test model w czasie wyścigu 4 godzinnego. W zasadzie jedna awaria spowodowała, że zespół ROBIRC ukończył wyścig na drugim miejscu.

Podsumowanie

Biorąc pod uwagę cenę modelu, wyposażenie oraz wykonanie – można go spokojnie polecić jako doskonały do jazdy w warunkach Ligi Rajdowej, czyli jeden model na odcinku specjalnym. Jazda tym modelem na zawodach w klasie Hobby Junior lub Hobby wymaga od zainwestowania w inne hexy (od modeli on-road z napędem elektrycznym), koła typu slick, miękki serwosawer oraz odpowiedni silnik. Reszta modelu może pozostać bez zmian.

Model Rally Legend ma przewagę nad modelami Strada, HSP czy TT-01 – jest w pełni regulowany, posiada dobrej klasy aparaturę z wyświetlaczem i ustawieniami EPA, ABS, EXP, ładowarkę która spokojnie wystarczy na początek( czyt. nie trzeba ładować pakietu przez 8 godzin) i pakiet 3000mAh, który już od początku pozwoli na jazdę przez ok. 25 minut.

Testy w czasie wyścigu wykazały, że z całą pewnością trzeba zainwestować w serwosawer (bardziej miękki) lub serwo z metalowymi zębatkami. Należy również dokładnie przejrzeć elementy mechaniczne i ruchome modelu. Można zastanowić się na aluminiowym tuningiem, który niebawem powinien być dostępny u dystrybutora, czyli firmie ROBIRC.
 

model opisał: Marek Kusiakiewicz, model przygotował do wyścigu 4h: Paweł Michalski
POWRÓT
 
 





 
 
:: fiblack3d phpbb2 style by Daz :: PHP-Nuke theme by www.nukemods.com ::