Samochody RC
   •  Strona główna  •  Przepisy  •  Informatory  •  Kalendarz zawodów •  Wyniki zawodów  •  Rankingi  •  Forum •  
 
 
Menu
Strona główna
Przepisy
Dla początkujących
Zdjęcia z zawodów
Wasze modele
Opisy modeli i akcesoriów
Testy modeli
Nasze tory
Biblioteka linków RC
REKLAMA
Najbliższe zawody
1 runda PLMS RC & XRS Poland on-road
20.10.2018
Hala Sportowa w Ścinawce Średniej, ul. Sikorskiego 34B
INFORMATOR

SMK Szczecin
PLMS RC

OPISY MODELI I AKCESORIÓW -> Team Losi Mini Desert Buggy RTR - Opracowanie i tłumaczenie wg RCUniverse: Jarek Gerke

Wprowadzenie

Zawsze lubiłem pojazdy rurowe typu buggy (sandrail) z ryczącymi silnikami VW o pojemności 1,6 l pokonujące szlaki z wykorzystaniem wszystkich czterech biegów, podczas gdy całe pole widzenia kierowcy pokrywają krople błota, a czyste powietrze uderzające w twarz miesza się z wydobywającym się zza pleców zapachem benzyny, oleju i gumy. To jest to, co tygryski lubią najbardziej.

Nie wiem, czy jazda modelem buggy firmy Losi sprawi tyle samo przyjemności, ale na pewno ten model przywołuje wspomnienia. Jest to ładna, wierna kopia prawdziwego pojazdu buggy, ale trzeba sprawdzić ją w akcji.

Dane techniczne

Nazwa: Mini Desert Buggy RTR
Skala: 1:18
Cena: ok. 450 zł (w zależności od sprzedawcy)
Długość: 254 mm
Szerokość: 178 mm
Rozstaw osi: 164 mm
Masa (z pakietem): 596 g
Silnik: elektryczny Losi RS-280
Napęd: na 2 koła
Pakiet w zestawie: 6-ogniwowy pakiet NiMH o napięciu 7,2 V i pojemności 1100 mAh oraz ładowarka ścienna
Aparatura w zestawie: aparatura Losi w technologii DSM® 2,4 GHz

Wymagane elementy:

- Nic

        


Pierwsze wrażenie

Od razu wiedziałem, że ten model będzie ozdobą półki, kiedy nie będzie używany. Pięcioczęściowe nadwozie pomalowane niebieskim metalicznym lakierem prezentuje się świetnie. W słońcu lakier delikatnie zmienia odcień. Pięknie.

Dobrym rozwiązaniem jest przykręcenie karoserii do podwozia zamiast przypinania jej za pomocą spinek. Zapewnia to sztywność nadwozia. Tylny spoiler i kask kierowcy również są przykręcane.

Otwór przedniej „szyby” umożliwia wyjęcie i włożenie pakietu, ale osoby z dużymi palcami będą mieć problem z zablokowaniem mocowania pakietu.

Do modelu dołączono następujące elementy:

- Instrukcja obsługi
- Złącze do parowania
- Klucz czteroramienny
- Podkładki amortyzatorów
- Klucz imbusowy
- Zapasowe mocowanie pakietu
- Naklejki sponsorów
- Nadajnik 2,4 GHz
- Pakiet
- Ładowarka ścienna
- Cztery baterie AA do nadajnika

Jak widać, do rozpoczęcia jazdy jest potrzebny tylko kierowca.

Podwozie przypomina model Mini-T, jednak istnieją pewne różnice, które omówiono w dalszej części artykułu. Przedstawiono również liczne części opcjonalne, przez udostępnienie których firma Losi znacząco podniosła poprzeczkę.

        
        
        
        
        
        
        

        
        
        
        
        
        


Podwozie

Struktura modelu Desert Buggy jest oparta na zamkniętej płycie podwoziowej i pełnej klatce bezpieczeństwa. Aluminiowy dach jest przymocowany do klatki za pomocą czterech śrub. Zapewnia to ochronę każdego elementu znajdującego się w modelu.

Model jest wyposażony w pięć mocowań diod LED. Dwa mocowania znajdują się na przednim zderzaku, jedno mocowanie umieszczono na tylnej osłonie silnika, a pozostałe dwa mocowania — symetrycznie po bokach w przedniej części klatki bezpieczeństwa. W zestawie nie ma diod LED, ale są to niedrogie i proste w montażu elementy.

Porównanie z modelem Mini-T

Oto część zmian wprowadzonych w modelu Desert Buggy względem modelu Mini-T:

- Długość całkowita większa o 36 mm
- Rozstaw osi większy o 17 mm
- Węższe podwozie
- Pakiet umieszczony wzdłużnie, a nie poprzecznie
- Dodany przedni zderzak i tylny spoiler
- Pięć mocowań diod LED
- Pełna klatka bezpieczeństwa
- Opony wzorowane na odpowiedniki w skali 1:1
- Amortyzatory olejowe z zaworami nadmiaru oleju
- Aparatura w paśmie 2,4 GHz
- Położenie amortyzatorów jak w prawdziwym pojeździe rurowym typu buggy

Patrząc na poniższe zdjęcia, można zauważyć, że model Desert Buggy został utworzony na podstawie udanego podwozia Mini-T. Można również dostrzec wiele różnic między tymi konstrukcjami.

 
 

Felgi, opony i przeniesienie napędu

Niewątpliwie koła są wyróżniającym się elementem modelu Desert Buggy. Tylne plastikowe felgi pokryte chromem o szerokości 2,8 cm są wyraźnie szersze niż przednie felgi o szerokości 2 cm. Wszystkie felgi mają taką samą średnicę.

Opony wykonane z miękkiej mieszanki są niezwykle szczegółowo odwzorowane. Na poniższym zdjęciu można zauważyć niezwykle dużą wierność opon i ich profilu z odpowiednikami w skali 1:1. Są to najlepiej dopracowane opony, jakie do tej pory widziałem w modelu RTR.

Układ przeniesienia napędu jest bardzo prosty, ponieważ jest to model z napędem na dwa koła. Na wale silnika umieszczono 14-trybową plastikową zębatkę atakującą. Plastikowa zębatka odbiorcza jest zintegrowana ze sprzęgłem poślizgowym. Jego działanie można regulować przez dokręcanie lub odkręcanie nakrętki. Zębatka atakująca i odbiorcza jest zabezpieczona plastikową osłoną przymocowaną za pomocą trzech śrub.

Przekładnia składa się z trzech kół zębatych, z których jedna jest wykonana z mosiądzu. Wszystkie koła zębate są wyposażone w łożyska. Wewnątrz dyferencjału (koła zębatego umieszczonego najniżej) znajdują się trzy zębatki skośne.

Moc jest przekazywana z dyferencjału za pośrednictwem dwóch metalowych kielichów dyferencjału i metalowych osi. Zastosowanie metalowych elementów w tych miejscach jest dobrym rozwiązaniem.

Metalowe półosie kół również są ułożyskowane. Przez ich środek przebiegają małe metalowe trzpienie, na które nachodzą odpowiednio dopasowane otwory w felgach, co umożliwia obracanie tylnych kół razem z osiami napędowymi. Jest to standardowe rozwiązanie stosowane w modelach.

        
        
        


Aparatura

INFORMACJE O TECHNOLOGII 2,4 GHz FIRMY SPEKTRUM (http://www.spektrumrc.com/DSM/Technology/spekTech.aspx)

Coraz więcej producentów dołącza do modeli RTR aparatury w paśmie 2,4 GHz, co jest zjawiskiem godnym pochwały. Firma Losi dołącza do swojego modelu nadajnik 2,4 GHz LSR-3000 DSM®, który jest wyposażony w standardowe funkcje, takie jak odwrócenie (rewers) kanału skrętu, trymery kanałów i regulacją promienia skrętu kół.

Funkcja regulacji skrętu kół jest rozwiązaniem pomocnym dla początkujących użytkowników, którzy często tracą kontrolę nad modelem w wyniku nadsterowności. Ustawienie minimalnej wartości promienia skrętu kół ogranicza zakres wychylenia serwa, co ułatwia osobom o nerwowych dłoniach kierowanie modelem.

Dołączony do modelu odbiornik 2,4 GHz Losi MRX-3000 umieszczono obok regulatora na mocowaniu pakietu. Krótką antenę można poprowadzić pod karoserią, dzięki czemu nie trzeba jej przeciągać przez rurkę. W celu powiązania odbiornika z nadajnikiem należy użyć odpowiedniego złącza. Wiązanie jest konieczne w przypadku korzystania jednego nadajnika z wieloma modelami. Aparatura modelu Desert Buggy jest już ze sobą powiązana. Mała dioda w odbiorniku informuje o połączeniu z nadajnikiem.

Kierowanie małymi kołami jest proste. W modelu zastosowano serwo o rozmiarze Mini oraz sprężynowy mechanizm zabezpieczający serwo (servo saver). Ten mechanizm chroni małe plastikowe zębatki serwa przy uderzeniu przednich kół przez wchłanianie energii uderzenia.

        


Silnik, regulator i pakiet

Jedną z wielu zalet modelu Desert Buggy jest dołączenie pakietu NiMH o napięciu 7,2 V, ładowarki ściennej i baterii AA do nadajnika, czyli wszystkiego, co potrzebne do rozpoczęcia zabawy.

Pierwsze ładowanie pakietu przy użyciu ładowarki dołączonej do modelu trwa ok. 3 godzin. Kolejne cykle ładowania trwają 5–6 godzin. W przypadku braku dostępu do innej ładowarki jest to czas do przyjęcia, ale lepszym rozwiązaniem jest użycie szybszej ładowarki. Czas jazdy na jednym pakiecie wynosi ok. 15 minut.

Za sterowanie silnikiem klasy 280 jest odpowiedzialny regulator elektroniczny firmy Losi z biegiem wstecznym. Obok radiatora umieszczono mały przycisk resetowania, który umożliwia ustawienie maksymalnych wartości gazu i hamulca oraz neutralnego położenia spustu.

Do modelu Desert Buggy udostępniono już wiele części tuningowych, takich jak różne zestawy bezszczotkowe serii Xcelorin z silnikami w zakresie od 6000KV do 9400KV.

        
        


Zawieszenie

Plastikowe amortyzatory olejowe są wyróżniającym się elementem modelu Desert Buggy. Ciekawym rozwiązaniem, z jakim nie spotkałem się jeszcze w żadnym modelu RTR, są zawory (małe śruby) umieszczone w górnej części amortyzatorów, które umożliwiają usunięcie nadmiaru oleju z amortyzatora. Może to być przydatne podczas serwisowania amortyzatorów. Zawory nadmiaru oleju ułatwiają wyrównanie ciśnienia wewnątrz każdego amortyzatora. Jest to doskonałe rozwiązanie, które powinno być stosowane w większej liczbie modeli.

Zawieszenie modelu Desert Buggy składa się z typowych wahaczy dolnych i górnych łączy kulowych i umożliwia regulowanie kąta nachylenia kół, zbieżności kół oraz prześwitu.

Regulacja kąta nachylenia kół wymaga odczepienia zewnętrznego końca łącza kulowego. Aby ustawić ujemny kąt nachylenia kół, należy przykręcić końcówkę łącza. Na nawierzchni o dużej przyczepności, np. na dywanie, zdecydowanie warto ustawić kilkustopniowy ujemny kąt nachylenia kół. Ustawieniem domyślnym modelu Desert Buggy jest 2-stopniowy kąt ujemny. Oznacza to, że najwyższy punkt koła jest pochylony do środka modelu o 2 stopnie. Jest to dobre ustawienie początkowe. Należy również pamiętać, aby wprowadzać jednorazowo stopniowe zmiany tego ustawienia.

Dla jednego z tylnych kół był ustawiony kąt 0 stopni. Konieczna będzie odpowiednia zmiana tego ustawienia. W przypadku nieprawidłowego ustawienia kąta model będzie mieć lepszą przyczepność podczas skręcania w prawą stronę — nie stanie się nic złego.

Zbieżność kół jest regulowana podobnie do kąta nachylenia kół. Służą do tego gwintowane łącza kulowe przednich zwrotnic. Przykręcenie końców łączy powoduje rozbieżne ustawienie kół, a odkręcenie końców — zbieżne ustawienie kół.

Zbieżne ustawienie kół polega na tym, że przednia część kół jest skierowana do środka modelu, a rozbieżne ustawienie kół polega na tym, że przednia część kół jest skierowana na zewnątrz modelu. Niewielkie rozbieżne ustawienie kół zwiększa sterowność modelu. Domyślnym ustawieniem modelu Desert Buggy jest 2-stopniowa rozbieżność, co jest dobrym ustawieniem początkowym. Jeśli występują problemy z prowadzeniem modelu w linii prostej, należy spróbować ustawić zbieżność kół równą 0 stopni, czyli równoległe położenie kół względem siebie.


        
        


        
        
        
        
        
        
        

        
        
        


Osiągi i właściwości jezdne

Najpierw naładowałem pakiet przy użyciu ładowarki dołączonej do modelu. Po kilku cyklach ładowania mogłem użyć innej ładowarki. Nie miałem przejściówki złącza typu mini, więc przylutowałem złącza typu Deans, które miałem pod ręką.

Po upływie 15 minut mogłem rozpocząć jazdę. Szybko naładowałem pakiet, wyszedłem z modelem z domu i ustawiłem go na chodniku.

Model Desert Buggy jest bardzo szybki i zapewnia dużą przyczepność na czystym chodniku. Rozpędzałem model wzdłuż chodnika i ostro hamowałem. Model zarzucał tyłem i można było ruszyć w przeciwnym kierunku. Ruchy modelu przy sterowaniu gazem są jednostajne i przewidywalne. Model dobrze znosił wywrotki, które zdarzały się bardzo rzadko.

Pojechałem na farmę, aby zrobić zdjęcia modelu podczas jazdy na piasku i wzniesieniach. Przekazałem model w ręce mojej żony i poprosiłem ją, aby wjechała na małe wzniesienie i uniosła przednie koła w powietrze. Byłby to świetny materiał na zdjęcie. Po kilku nieudanych próbach przejąłem nadajnik — jak prawdziwy mężczyzna. Niestety, ku uciesze żony, moje próby również zakończyły się niepowodzeniem. Ubity piasek był pokryty cienką warstwą suchego, luźnego piasku. Nie mogłem uzyskać wystarczającej przyczepności na takiej nawierzchni. Nie mogłem zrobić zdjęć, na jakich mi zależało, więc zakończyliśmy jazdę w tym miejscu nieco sfrustrowani.

Musiałem wypróbować model Desert Buggy na innych nawierzchniach, więc udaliśmy się nad rzekę, aby pojeździć na trasach dla rowerów górskich. Podłoże było wilgotne, a środkowa część trasy była wyjeżdżona przez rowery. Zazwyczaj jeżdżę bezkompromisowo, ale w tym przypadku zwalniałem na wyjeżdżonych nierównościach i dodawałem gazu w razie potrzeby. Przypomniałem sobie chwile spędzone w „rurowcu” w skali 1:1. Modele zdalnie sterowane sprawiają największą frajdę, gdy przypominają pojazdy w skali 1:1, a model Desert Buggy doskonale spełniał ten warunek.

Następnym miejscem do wypróbowania był tor piaszczysty. Model Desert Buggy spisywał się na nim nieźle. W zakrętach tylne koła chciały wyprzedzić przednie koła. Przejechanie kilku okrążeń porównywalnym tempem jest bardzo trudne, ale nie przyjechałem tu w tym celu. Chciałem poszaleć i wykonałem to zadanie. Jak można się domyślić, kręcenie piruetów nie wymagało dużego wysiłku i mimo tego, że model „myszkował” na torze, to udało mi się utrzymać model w założonym kierunku. Świetnie prezentowała się „fontanna” z kamieni wystrzeliwanych spod tylnych kół.

Podczas szybkiego pokonywania zakrętów na piasku nie zauważyłem podsterowności. Jak w przypadku większości modeli z napędem na dwa koła, konieczne było kontrowanie w zakrętach.

Podczas skoków model zachowywał poziome położenie i bardzo rzadko przechylał się do przodu podczas lądowania. Czasami musiałem stawiać go na koła, ale nie sprawiało to większego problemu.

Jazda modelem sprawiała przyjemność zarówno żonie, jak i obu synom. Moi synowie mają mniej niż 9 lat i prowadzenie modelu nie sprawiało im problemów. Młodszy syn wjechał w przechodniów i w kilka innych przedmiotów, ale model Desert Buggy się nie poddał — to bardzo wytrzymały sprzęt.

Jeździliśmy modelem w kilku innych miejscach o podobnej nawierzchni, a na końcu udaliśmy się na podłoże trawiaste. Z powodu małego rozmiaru model Desert Buggy miał problemy z pokonywaniem trawy. Gdy wjeżdżał rozpędzony na trawę, zwalniał po 8–10 sekundach. Na koniczynie model prowadził się nieźle, natomiast na trawie — wręcz przeciwnie.

Podsumowanie dotyczące właściwości jezdnych

Suchy, twardy piasek = niezbyt dobra przyczepność
Wilgotny piasek = dobra przyczepność
Trawa = problemy spowodowane przez rozmiar modelu
Chodnik/beton = doskonała przyczepność
Dywan = doskonała przyczepność

Podsumowanie

Model Desert Buggy nie został zaprojektowany z myślą o torze wyścigowym. Jego zadaniem jest zapewnienie dużej ilości frajdy z jazdy oraz cieszenie oka.

Jest to doskonały model dla użytkowników początkujących. W zestawie zawarto wszystkie potrzebne elementy, a sam model jest wytrzymały i niedrogi. Jednak prędkość, właściwości jezdne i realistyczny wygląd zrobią wrażenie również na doświadczonych modelarzach.

Model Desert Buggy ma problemy z pokonywaniem trawy, ale mimo tego świetnie radzi sobie na wielu innych nawierzchniach.

Jeśli po pewnym czasie prędkość modelu Desert Buggy okaże się niewystarczająca, można skorzystać z wielu części tuningowych firmy Losi. Poniżej wymieniono niektóre z tych części.

* LOSB0837 — ołożyskowany silnik Insane 370
* LOSB1013 — znaczniki zakrętów
* LOSB1100 — zestaw łożysk kulkowych (przód i tył, 8 szt.)
* LOSB1110 — zestaw amortyzatorów aluminiowych
* LOSB1117 — zestaw przednich sprężyn dla amortyzatorów olejowych
* LOSB1119 — zestaw tylnych sprężyn dla amortyzatorów olejowych
* LOSB1125 — złożony dyferencjał kulowy z łożyskami
* LOSB1131 — dwutarczowe aluminiowe sprzęgło poślizgowe
* LOSB1206 — szybka ładowarka (czas ładowania — 1 godz.)
* LOSB1216 — ołożyskowany silnik RX-280 z przewodami
* LOSB1226 — system ochrony serwa
* LOSB1230 — zestaw drążków tytanowych
* LOSB1240 — zestaw osi przegubowych typu CVD
* LOSB1260 — zestaw zębatek atakujących (9T–12T)
* LOSB1261 — zestaw zębatek atakujących (13T–16T)
* LOSB1262 — zestaw zębatek atakujących (17T–20T)
* LOSB1263 — zestaw zębatek atakujących (14T, 16T, 18T, 20T)
* LOSB1309 — niepomalowana karoseria z naklejkami
* LOSB1345 — arkusz naklejek
* LOSB9460 — silnik bezszczotkowy dla modeli w skali 1:18 Xcelorin 6000KV
* LOSB9461 — silnik bezszczotkowy dla modeli w skali 1:18 Xcelorin 7400KV
* LOSB9462 — silnik bezszczotkowy dla modeli w skali 1:18 Xcelorin 8200KV
* LOSB9463 — silnik bezszczotkowy dla modeli w skali 1:18 Xcelorin 9400KV
* LOSB9535 — regulator elektroniczny dla silników bezszczotkowych Xcelorin
* LOSB9560 — zestaw bezszczotkowy Xcelorin 6000KV
* LOSB9561 — zestaw bezszczotkowy Xcelorin 7400KV
* LOSB9562 — zestaw bezszczotkowy Xcelorin 8200KV
* LOSB9563 — zestaw bezszczotkowy Xcelorin 9400KV
* LOSB9630 — pakiet LiPo 7,4 V 1650 mAh 2S 20C z ładowarką
* LOSB9830 — pakiet LiPo 7,4 V 1650 mAh 2S 20C
Opracowanie i tłumaczenie wg RCUniverse: Jarek Gerke
POWRÓT
 
 





 
 
:: fiblack3d phpbb2 style by Daz :: PHP-Nuke theme by www.nukemods.com ::