Samochody RC
   •  Strona główna  •  Przepisy  •  Informatory  •  Kalendarz zawodów •  Wyniki zawodów  •  Rankingi  •  Forum •  
 
 
Menu
Strona główna
Przepisy
Dla początkujących
Zdjęcia z zawodów
Wasze modele
Opisy modeli i akcesoriów
Testy modeli
Nasze tory
Biblioteka linków RC
REKLAMA
Najbliższe zawody
Otwarte Mistrzostwa PLMS RC
27-29.04.2018
Hala Sportowa w Ścinawce Średniej, ul. Sikorskiego 34B
INFORMATOR

Otwarte Mistrzostwa Szczecina zdalnie sterowanych modeli OFF-ROAD - runda I
28-29.04.2018
Szczecin, al. Wojska Polskiego 237a
INFORMATOR

DART CUP Rd1
19-20.05.2018
Mazowiecka 76, 05-140 Łacha k. Serocka
INFORMATOR

SMK Szczecin
PLMS RC

OPISY MODELI I AKCESORIÓW -> Traxxas Slash 4x4 RTR - Opracowanie i tłumaczenie wg RCUniverse: Jarek Gerke

Wprowadzenie

Jak wiadomo, model Slash w wersji z napędem na tylną oś został bardzo dobrze przyjęty w środowisku i nie jest to żadną niespodzianką — wyścigi samochodów typu „short course truck” są świetne. Osoby, które nie widziały jeszcze takiego wyścigu w skali 1:1, powinny go obejrzeć w serwisie YouTube. Dzieje się w nich bardzo dużo. Natomiast w tym artykule przedstawiono model samochodu typu „short course truck” firmy Traxxas.

Dane techniczne

Nazwa: Slash 4x4 RTR
Cena: ok. 1220 zł (w zależności od sprzedawcy)
Długość: 568 mm
Szerokość: 296 mm
Wysokość: 214 mm
Masa (z pakietem): 2,67 kg
Silnik: silnik bezszczotkowy Velineon 3500 bez czujników (bezsensorowy)
Napęd: na 4 koła przenoszony za pośrednictwem wału
Pakiet w zestawie: 7-ogniwowy pakiet NiMH o napięciu 8,4 V i pojemności 3000 mAh oraz ładowarka ścienna
Komora pakietu: 166 x 50 mm
Aparatura w zestawie: 2-kanałowy programowalny nadajnik Traxxas TQ 2,4 GHz z systemem Traxxas Link, 5-kanałowy odbiornik oraz wodoszczelne cyfrowe serwo skrętu

Wymagane elementy

- 4 baterie AA do nadajnika

 
        


Pierwsze wrażenie

Slash 4x4 wygląda świetnie, co można zauważyć na zdjęciach. Widoczna kompozycja w rzeczywistości wygląda lepiej niż na zdjęciach. Linie nadwozia i zderzaki wzorowane na prawdziwych samochodach oraz licencjonowane opony terenowe o bieżniku przeznaczonym na błoto wzorowane na opony Mud Terrain T/A firmy BF Goodrich dodają modelowi realizmu. W tym teście opisano model z karoserią w wersji „Greg Adler/4 Wheel Parts”, ale są również dostępne wersje „Mike and Mark Jenkins/Traxxas” oraz „Scott Douglas/Amsoil”.
Do modelu dołączono broszury, instrukcję obsługi modelu, dodatkowe naklejki, dystanse amortyzatorów, podkładki do karoserii, piankowy dystans dla pakietu, 7-ogniwowy pakiet, ładowarkę ścienną, 18-trybową zębatkę atakującą pozwalającą rozwinąć większą prędkość (na równych nawierzchniach) oraz podstawowe narzędzia do obsługi modelu.

Podwozie

Plastikowe podwozie wanienkowe jest dobrze wyprofilowane i zawiera wiele pionowych elementów zwiększających sztywność. Po bokach przymocowano plastikowe wsporniki karoserii. Chronią one boki podwozia i nadwozie przy bocznych uderzeniach.
Przedni i tylny zderzak chroni model, a ponadto nadaje realistyczny wygląd.

        
        
        
        
        
        
        

        
        
        
        


Felgi, opony i przeniesienie napędu

Opony wzorowane na model Mud Terrain T/A są wyposażone w głęboki terenowy bieżnik przeznaczony na błoto, który zapewnia wysoką przyczepność, i są licencjonowane przez firmę BF Goodrich, co zwiększa realizm modelu. Profil opony po wewnętrznej stronie jest znacznie niższy niż profil po zewnętrznej stronie, ponieważ wewnętrzna średnica felgi jest większa niż średnica zewnętrzna.
Taki wzór felg jest stosowany w coraz większej liczbie modeli. Większa średnica wewnętrzna zapewnia realistyczny wygląd modelu oraz oferuje następujące możliwości:

1. Większa ilość miejsca na ruch obejm zwrotnic i układu kierowniczego
2. Zapobieganie ześlizgiwaniu się opon z felg

Przeniesienie napędu jest, najprościej mówiąc, imponujące. Dyferencjały pochodzą z modelu Revo, a sprzęgło poślizgowe jest nieco mniejsze niż sprzęgło zastosowane w modelu Revo, ale jest tak samo zbudowane. Taki układ powinien być bardzo wytrzymały w takim modelu.
Działanie zamkniętych dyferencjałów można dostosowywać przy użyciu różnej gęstości oleju. W przednim dyferencjale użyto oleju o gęstości SAE 30 000 W, natomiast w tylnym dyferencjale zastosowano smar.
Wybór gęstości oleju w każdym z dyferencjałów zależy od preferowanego stylu jazdy i rodzaju nawierzchni. Dla mnie optymalnym ustawieniem jest olej o gęstości 50 000 W w przednim dyferencjale oraz olej o gęstości 30 000 W w tylnym dyferencjale w porównaniu z ustawieniami fabrycznymi. Model nie jest wyposażony w środkowy dyferencjał, ale można go kupić osobno.
Wytrzymałe sprzęgło poślizgowe „Torque-Control” składa się z półmetalowych okładzin i aluminiowych tarcz dociskowych. 54-trybowa plastikowa zębatka odbiorcza współdziała z metalową zębatką atakującą, natomiast w celu zapewnienia płynnego działania mechanizmu zastosowano środkowe łożysko kulkowe.
Wał sprzęgła poślizgowego łączy się z jednej strony z zębatką skośną tylnego dyferencjału, a z drugiej strony — ze środkowym wałem napędowym. Łącze klinowe jest dobrze dopasowane do otworu w środkowym wale napędowym. Drugi koniec wału napędowego jest wsuwany przez plastikowe łącze klinowe połączone z zębatką skośną przedniego dyferencjału.
Cechą zapewniającą wygodę obsługi modelu Slash 4x4 jest łatwy dostęp do dyferencjałów. Wystarczy odkręcić osłonę, aby wyjąć mechanizm. Przypomina to rozwiązanie stosowane w samochodach typu muscle car, które umożliwia szybką wymianę mechanizmu w tylnej części samochodu. Genialne!

        
        
        
        
        


Zawieszenie i układ kierowniczy

Zawieszenie można w pełni regulować przy użyciu narzędzi dołączonych do modelu. Klucz zawarty w zestawie umożliwia dostosowanie zbieżności kół oraz kąta nachylenia przednich i tylnych kół. Stalowe drążki o grubości 4 mm powinny zapewnić wręcz pancerną wytrzymałość.
Wieżyczki amortyzatorów i wahacze dolne są wyposażone w wiele punktów mocowania amortyzatorów. Zmiana położenia amortyzatorów ma wpływ na kąt wychylania się modelu w zakręcie oraz prześwit.
Amortyzatory olejowe wyposażone w sprężyny progresywne działają płynnie. Do modelu dołączono wiele podkładek regulacyjnych. Jedyną niepokojącą kwestią są plastikowe pokrywy amortyzatorów. W innym modelu zdarzało się, że plastikowe pokrywy wyskakiwały ze swojego miejsca, więc mam nadzieję, że w tym przypadku ten element jest lepiej wykonany i nie stanie się nic złego.
Cztery teleskopowe wałki napędowe są wyposażone w przeguby krzyżakowe na każdym końcu w celu zapewnienia płynnego działania. Wałki wyglądają jak standardowe elementy firmy Traxxas stosowane w modelu Slash w wersji z napędem na tylną oś, jednak w wersji 4x4 użyto wzmocnionych podzespołów opracowanych specjalnie z myślą o modelu z napędem na 4 koła. Te wałki można zamontować w modelu Slash z napędem na tylną oś oraz w modelach Rustler i Stampede.
Wszystkie elementy zawieszenia wyglądają solidnie i z pewnością zostaną kompleksowo przetestowane przez mojego 6- i 9-letniego syna.
Rozłożenie modelu Slash jest bardzo proste. Przednią i tylną część modelu można odłączyć przez odkręcenie niewielkiej liczby śrub (po 4 śruby na każdą stronę). Z takiego rozwiązania będą zadowoleni zarówno zawodnicy, jak i użytkownicy domowi. Nikt nie lubi czasochłonnej obsługi modelu i wydaje się, że firma Traxxas uwzględniła to podczas projektowania tego modelu.
Układ kierowniczy modelu Slash 4x4 jest wyposażony w dwie dźwignie kątowe ze zintegrowanym mechanizmem chroniącym serwo (servo saver). Te podzespoły można zamontować w modelach Slash, Rustler i Bandit w celu wyeliminowania mechanizmu ochronnego montowanego na serwie.

        
        


Aparatura

Dołączenie do modelu aparatury TQ 2,4 GHz nie było niczym nadzwyczajnym do momentu, gdy przeczytałem instrukcję obsługi i okazało się, że jest ona wyposażona w wiele zaawansowanych funkcji.
Firma Traxxas korzysta z technologii Traxxas Link, która oczekuje na opatentowanie. Każdy nowy odbiornik, który został powiązany z nadajnikiem, jest zapisywany razem ze wszystkimi ustawieniami w pamięci nadajnika. Kiedy nadajnik i odbiornik zostanie włączony, nadajnik rozpozna odbiornik i automatycznie załaduje wszystkie ustawienia odbiornika. W pamięci nadajnika można przechowywać ustawienia maksymalnie 20 odbiorników z systemem Traxxas Link bez konieczności przeszukiwania pamięci w celu znalezienia odpowiednich ustawień.
Aparatura Traxxas TQ 2,4 GHz oferuje wiele ustawień i funkcji, takich jak wbudowany system „fail safe”, który przywraca neutralną pozycję gazu i skrętu w przypadku utraty sygnału.
Poniżej przedstawiono listę niektórych ustawień dostępnych za pośrednictwem aparatury Traxxas TQ 2,4 GHz.

- Wykładnicza krzywa skrętu (steering expo)
- Wykładnicza krzywa gazu (throttle expo)
- Regulacja promienia skrętu kół
- Siła hamulca (%)
- Trymer gazu
- Odwrócenie kanału skrętu (rewers)
- Trymer podrzędny (sub trim)
- Wartości graniczne kanałów
- Blokada modelu
- Ustawienie dla modelu elektrycznego
- Ustawienie dla modelu nitro

Podczas zapoznawania się z różnymi ustawieniami i funkcjami potrzebna jest instrukcja obsługi, ponieważ informacje o ustawieniach są przekazywane za pośrednictwem serii mignięć diod w kolorze czerwonym i zielonym. Ustawienie danej funkcji powoduje zapisanie tego ustawienia w pamięci aparatury i przejście do następnej funkcji. Dzięki temu można dostosować wiele ustawień każdego modelu do określonych potrzeb.
Pięciokanałowy odbiornik 2,4 GHz z systemem Traxxas Link umieszczono w wodoszczelnym pojemniku. Dwa gniazda kanału 1 umożliwiają podłączenie dwóch serw skrętu. W modelu Slash 4x4 takie rozwiązanie nie jest potrzebne, ale dobrze jest wiedzieć, że istnieje taka możliwość.
W modelu Slash 4x4 zastosowano jedno wodoszczelne cyfrowe serwo skrętu. Oczywiście jest to serwo firmy Traxxas, które zabezpieczono przy użyciu sprężynowego mechanizmu ochronnego (servo saver). Cały układ jest wyposażony w szczelne łożyska.

   
        
        


Regulator, silnik i pakiet

Bezczujnikowy (bezsensorowy) silnik bezszczotkowy Velineon 3500 jest połączony z regulatorem elektronicznym VXL-3S. Tak jak pozostałe podzespoły elektroniczne w modelu Slash 4x4, regulator jest wodoszczelny.
Regulator VXL-3S jest wyposażony w wiele funkcji, które można dostosować do określonych potrzeb. Poniżej przedstawiono krótkie zestawienie niektórych funkcji regulatora.

Trzy tryby pracy:
 

1. Sport (bieg wsteczny jest włączony)
2. Race (bieg wsteczny jest wyłączony)
3. Training (50% gazu, możliwość jazdy do przodu i do tyłu)

Napięcie wejściowe:
Od 4,8 V do 11,1 V (4–9 ogniw NiMH lub pakiety LiPo w układzie 2–3S)

Obsługiwane silniki:

Szczotkowe
Bezszczotkowe
Bezszczotkowe bez czujników (bezsensorowe)

Prąd ciągły:

200 A

Prąd chwilowy:

320 A

Napięcie układu BEC wynosi 6 V. Ponadto regulator VXL-3S zawiera kilka funkcji zabezpieczających, takich jak odcięcie zasilania przy niskim napięciu pakietu LiPo, odcięcie przy zbyt wysokim napięciu oraz 2-etapowa ochrona termiczna.
Jak pokazano na powyższej ilustracji, regulator VXL-3S jest wyposażony w gniazdo czujników silników bezszczotkowych oraz gniazdo wentylatora zewnętrznego.
Wszystkie ustawienia zostały objaśnione w instrukcji obsługi. Ponadto do modelu dołączono podręczną kartę ustawień. Warto mieć ją zawsze przy sobie podczas korzystania z modelu do czasu zapamiętania wszystkich ustawień.
Najważniejszą kwestią związaną z korzystaniem z pakietów LiPo jest włączenie odcięcia zasilania przy niskim napięciu pakietu. Jeśli dioda regulatora świeci w kolorze czerwonym, oznacza to, że ta funkcja NIE jest włączona. Dioda powinna świecić w kolorze zielonym. Nadmierne rozładowanie pakietu LiPo spowoduje jego uszkodzenie.

Silnik TRAXXAS Velineon 3500:

Typ:
Bezszczotkowy bez czujników (bezsensorowy)

Liczba obrotów na wolt:

3500 (10 zwojów)

Typ magnesu:

Spiekany neodymowy odporny na wysokie temperatury

Limit prądu:

200 A (prąd ciągły)
320 A (prąd chwilowy)

Maksymalna liczba obrotów:

50 000

Pakiet:

Do modelu Slash 4x4 dołączono 7-ogniwowy pakiet NiMH o napięciu 8,4 V i pojemności 3000 mAh firmy Traxxas. Jest to pakiet serii Power Cell w układzie płaskim (stick pack). W przegrodzie pakietu można również umieścić pakiet w układzie „piramidy” (hump pack).

        
        
        


        
        
        
        
        
        
        

        
        
        
        
        

Osiągi: na drodze i w terenie

Na drodze:

Zamontowałem opcjonalną 18-trybową zębatkę atakującą, aby sprawdzić, jaką prędkość można osiągnąć przy użyciu pakietu LiPo 2S firmy Turnigy o pojemności 5000 mAh. Nie mam radaru pistoletowego, ale mam przenośne urządzenie GPS.
Przymocowałem urządzenie GPS do mocowania pakietu i ruszyłem w drogę. Slash 4x4 poruszał się szybko nawet mimo dodatkowej masy urządzenia GPS.
Po wykonaniu kilku szybkich przejazdów sprawdziłem, jaka prędkość została zarejestrowana przez urządzenie GPS — wyświetlana była wartość 65 km/h. Zgodnie z zapewnieniami firmy Traxxas model może osiągnąć prędkość powyżej 100 km/h przy użyciu pakietu LiPo 3S, więc jest to wartość możliwa do uzyskania.
Wymieniłem zębatkę 18-trybową na zębatkę 13-trybową, aby przetestować model w terenie.

 


W terenie:

Przez większość czasu model był testowany na piaszczystym torze terenowym. Najpierw sprawdziłem model ze standardowym 7-ogniwowym pakietem NiMH. Model prowadził się dobrze, a pakiet zapewniał optymalny stosunek mocy do kontroli nad modelem. Samochód prowadził się stabilnie i szybko pokonywał zakręty.
Opony wyglądają atrakcyjnie, ale nie zapewniały wystarczającej przyczepności na twardej, ubitej gliniastej nawierzchni. Zastosowanie innych opon w tym modelu poprawi prowadzenie i pozwoli uzyskiwać lepszy czas okrążeń na torze. Wydaje mi się, że te opony zapewniałyby lepszą przyczepność na bardziej miękkiej nawierzchni.
Szukanie odpowiedniej trajektorii lotu podczas skoków sprawiało mi wiele frajdy. Model prowadzi się płynnie i przyjemnie, a pakiet NiMH zapewniał bardzo dobre osiągi. Jednak nadszedł czas na przejście na wyższy poziom.
Z pakietem LiPo 2S firmy Turnigy o pojemności 5000 mAh model był szybszy i mocniejszy oraz zmienił się dźwięk silnika. Radosny „krzyk” wydobywający się z silnika dawał do zrozumienia, że silnik pracuje przy optymalnej wydajności. To dopiero można było nazwać jazdą.
Większa moc wpłynęła na prowadzenie modelu, czego można było się spodziewać. Model pokonywał zakręty i proste odcinki z większym poślizgiem, wyrzucając spod kół piasek i kamienie.
Skakanie nie było trudnym zadaniem, ponieważ model utrzymywał w powietrzu poziomą pozycję z delikatną tendencją do opadania jego przedniej części. Jeśli wzniesienie nie zostanie pokonane zbyt szybko, takie zachowanie sprawdza się znakomicie. Za największym wzniesieniem na tym torze nie ma spadzistej powierzchni lądowania, przez co zawieszenie kilkakrotnie dobiło model do ziemi. Aby szybko wyeliminować ten problem, zamontowałem kilka podkładek na amortyzatorach w celu zwiększenia prześwitu. Problem dobijania do ziemi został rozwiązany, ale model prowadził się lepiej bez podkładek, więc je wyjąłem.
Duża zaletą zastosowania pakietu LiPo jest to, że nie trzeba przejeżdżać całego toru z maksymalnie wciśniętym spustem. Trzymanie spustu wciśniętego w 2/3 i dodawanie gazu w pewnych miejscach zapewnia dużo więcej zabawy. Zapas mocy wymusza naukę kontroli nad spustem, a uczenie się na tak wytrzymałym modelu jak Slash 4x4 jest dodatkową zaletą.
Skoro mowa o wytrzymałości... Przekazałem model w ręce mojego 6- i 9-letniego syna. Jak można było się spodziewać, model dostał mocno w kość. Niektóre upadki modelu przyprawiały mnie o ciarki na plecach, ale po postawieniu modelu na kołach można było kontynuować jazdę. Zdarzało się to bardzo często. Zderzenia z innymi obiektami, nieudane lądowania, uderzenia w grzbiety wzniesień i wiele innych niewyobrażalnych okrucieństw. Po takiej przeprawie w modelu nic się nie zepsuło, chociaż pokrywa jednego z amortyzatorów została wybita ze swojego miejsca. Ponownie napełniłem amortyzator olejem i przykręciłem pokrywę. Ten problem później już nie występował, co było miłym zaskoczeniem w przypadku tego typu pokryw amortyzatorów. Zauważyłem również małe pęknięcie w tylnej części karoserii, ale nie byłem zaskoczony po tym, co widziałem na torze.
Pod względem osiągów i wytrzymałości model Slash 4x4 spisał się znakomicie.

Podsumowanie

Model Slash 4x4 zrobił na mnie duże wrażenie pod każdym względem. Jest on dobrze wykonany, łatwy w obsłudze i niezwykle wytrzymały oraz zapewnia dobre osiągi i mnóstwo zabawy. Przypadnie on do gustu każdemu — dzieciom i dorosłym oraz zawodnikom i użytkownikom korzystającym z modelu poza torem.
Opracowanie i tłumaczenie wg RCUniverse: Jarek Gerke
POWRÓT
 
 





 
 
:: fiblack3d phpbb2 style by Daz :: PHP-Nuke theme by www.nukemods.com ::