Samochody RC
   •  Strona główna  •  Przepisy  •  Informatory  •  Kalendarz zawodów •  Wyniki zawodów  •  Rankingi  •  Forum •  
 
 
Menu
Strona główna
Przepisy
Dla początkujących
Zdjęcia z zawodów
Wasze modele
Opisy modeli i akcesoriów
Testy modeli
Nasze tory
Biblioteka linków RC
REKLAMA
Najbliższe zawody
Rd 6 PLMS RC & XRS POLSKA - strefa I - Ścinawka Średnia
10.02.2018
Hala Sportowa w Ścinawce Średniej, ul. Sikorskiego 34B
INFORMATOR

IV Runda Xray Racing Series / 6 el. Mistrzostw Polski Offroad 2017/2018
17-18.02.2018
Zatoka Sportu Łódź al. Politechniki 10, (wejście z tylu budynku)
INFORMATOR

II Eliminacja RC Club Poznań - Serpent Cup 2017 / 2018
24.02.2018
GOSiR Dopiewo, ul. Polna 1a
INFORMATOR

SMK Szczecin
PLMS RC

Przełożenia - co i jak?
- autor: Mi-Mix




Następnym krokiem w tuningowaniu naszego autka może być zmiana przełożenia. Dla tych którzy nie wiedzą o co chodzi - przełożenie jest to liczba obrotów silnika potrzebna do obrócenia 1 raz koła. Przykład - przełożenie wynosi 5:1, czyli do pełnego obrotu koła potrzebne jest 5 obrotów silnika. Teraz mały schemacik:

Przełożenie
 
Duże (np. 15:1)
Małe (np. 3:1)
Prędkość max.
Niska
Wysoka
Przyspieszenie
Duże
Małe
Czas jazdy
Długi
Krótki



Uwaga dotycząca samochodów elektrycznych - Domyślam się, że część z was będzie chciała ustawić jak najniższe przełożenie żeby jak najszybciej pojechać :D I tu muszę ostrzec. Jeżeli przesadzimy ze zmniejszaniem przełożenia, możemy przegrzać silnik i/lub regulator. W najlepszym przypadku zakończy się to odcięciem zasilania przez regulator (oczywiście, jeżeli mamy elektroniczny), a w najgorszym spaleniem silnika.
Jeżeli jednak zwiększymy przełożenie, uzyskamy lepsze przyspieszenie oraz dłuży czas jazdy na akumulatorze. Odbije się to jednak na prędkości maksymalnej.

Przełożenie zmieniamy poprzez wymianę zębatki na silniku (tzw. atakującej ; po angielsku - pinion gear) i/lub zębatki odbierającej na wałku lub pasku (po angielsku - spur gear). Im mniej ząbków na zębatce silnikowej, tym większe przełożenie. I odwrotnie w przypadku zębatki odbierającej, mniej ząbków - mniejsze przełożenie.

pinion gear - zębatka atakująca

spure gear - zębatka odbierająca

Ważną rzeczą przy wymianie zębatek jest ich odpowiednie ułożenie - nie mogą się ściskać, ponieważ wtedy wytwarza się opór, ani nie mogą być też za daleko siebie, ponieważ ząbki mogą wtedy przeskakiwać i zcierać się. W tym celu stosujemy numer z kawałkiem papieru który wkładamy między zębatki, a następnie przyciskamy je do siebie i przykręcamy. Następnie wyciągamy kawałek papieru z pomiędzy zębatek już mamy odpowiednie ułożenie.

Cena jednej zębataki nie przekracza 30 zł, tak więc myślę, że warto zaopatrzyć się w parę sztuk i pokombinować trochę.


POWRÓT








Prawa autorskie © RC-AUTO - Portal Modelarzy Samochodowych Wszystkie prawa zastrzeżone.

Opublikowane: 2004-08-22 (14413 odsłon)

[ Wróć ]
 
 





 
 
:: fiblack3d phpbb2 style by Daz :: PHP-Nuke theme by www.nukemods.com ::