Samochody RC
   •  Strona główna  •  Przepisy  •  Informatory  •  Kalendarz zawodów •  Wyniki zawodów  •  Rankingi  •  Forum •  
 
 
Menu
Strona główna
Przepisy
Dla początkujących
Zdjęcia z zawodów
Wasze modele
Opisy modeli i akcesoriów
Testy modeli
Nasze tory
Biblioteka linków RC
REKLAMA
Najbliższe zawody
DART CUP Rd4
21-22.07.2018
Mazowiecka 76, 05-140 Łacha k. Serocka
INFORMATOR

Otwarte Mistrzostwa Szczecina zdalnie sterowanych modeli OFF-ROAD - runda II - FINAŁ
04-05.08.2018
Szczecin, Wojska Polskiego 237a
INFORMATOR

SMK Szczecin
PLMS RC

Budowa silnika elektrycznego oraz ich rodzaje
- autor: Paweł Dwórznik




Jeżeli chcemy, aby nasze autko nie tylko ładnie wyglądało, ale też jeździło jak należy, musimy pomyśleć o zmianie silnika. Na początek jednak przypomnijmy jego budowę. Silnik elektryczny składa się głownie ze stojana (obudowa silnika z magnesami), wirnika, komutatora, uzwojenia i szczotek. 


Szczotki przekazując prąd na kolejne części komutatora powodują powstanie pola magnetycznego wokół uzwojenia. Kolejne segmenty komutatora znajdują się w zmiennym polu magnetycznym powodując powstanie siły elektrodynamicznej. To właśnie dzięki niej nasze silniczki się kręcą. To chyba tyle z teorii, a teraz przejdźmy do rzeczy... Kupując silnik należy zwrócić uwagę na wiele rzeczy: czy jest na łożyskach, ile ma zwoi, czy ma na wierzchu szczotki, czy jest rozbieralny. Ceny silników są bardzo różne, lecz dobry silnik możemy kupić już za 150-200zl.

Ilość zwoi ma główny wpływ na osiągi naszego modelu. Jeżeli silnik będzie miał mało zwoi, będzie on osiągał bardzo duże obroty i moc (zwiększa się siła elektrodynamiczna, dzięki której silnik się kreci) oraz co za tym idzie - będzie pobierał więcej prądu (P=U*I), przez co jazda modelem staje się coraz krótsza. Należy jednak zwrócić uwagę też na silniki typu STOCK (27 zwoi). Posiadają one bardzo duży moment obrotowy (w silnikach elektrycznych jest on już dostępny przy niskich wartościach obrotowych, w przeciwieństwie do spalinowych), co daje nam ostrego "kopniaka" ze startu. Osiągają one tez niemałe obroty (Green Machine Pro - około 30 000 rpm) co daje nam tez spora prędkość maksymalna. Jest to idealne rozwiązanie dla osób chcących szybko i długo jeździć. Jeżeli natomiast chcemy, aby nasz model miał ponadprzeciętną moc, to należy się zastanowić nad silnikiem mającym mniej zwoi. Ilość zwoi wyraża się najczęściej w postaci np. 13x4. Ta pierwsza liczba określa ilość zwoi na danym segmencie, a ta druga mówi nam, ile razy powtórzyła się ilość zwoi na jednym segmencie, czyli 13x4 - trzynaście poczwórnych zwoi.

Bardzo ważnym elementem silnika są szczotki. Różnią się między sobą twardością i to od nich zależy częściowo jak szybko będzie się kręcił nasz silnik oraz jak szybko będzie nam się zużywał komutator. Wiele tez zależy od sprężynek dociskających szczotki do komutatora. Jeżeli wybierzemy zbyt twarde - komutator nie pożyje za długo, jeżeli natomiast zbyt miękkie, silnik nie zadowoli nas swoimi osiągami. Na szczęście każdy komutator można zawsze przetoczyć specjalna tokarka, a szczotki i sprężynki po prostu wymienić.

Jeżeli posiadamy bardzo mocny silnik, warto pomyśleć o odpowiednich kablach doprowadzających do niego prąd. Ważnym jest, aby miał on jak najmniejsze opory. Zależą one od pola przekroju kabla, materiału, z którego jest zrobiony oraz od jego długości. Pożądane w tym wypadku są kable jak najgrubsze oraz jak najkrótsze.

Dokonując wyboru silnika należy tez zwrócić uwagę na nasz model i zadać sobie zasadnicze pytanie - czy nasz model wytrzyma takie przeciążenia wytwarzane przez dany silnik? Niestety nie wszystkie modele są doskonałe i mogą nie wytrzymać dużej mocy silnika.


POWRÓT








Prawa autorskie © RC-AUTO - Portal Modelarzy Samochodowych Wszystkie prawa zastrzeżone.

Opublikowane: 2004-08-22 (36618 odsłon)

[ Wróć ]
 
 





 
 
:: fiblack3d phpbb2 style by Daz :: PHP-Nuke theme by www.nukemods.com ::