Samochody RC
   •  Strona główna  •  Przepisy  •  Informatory  •  Kalendarz zawodów •  Wyniki zawodów  •  Rankingi  •  Forum •  
 
 
Menu
Strona główna
Przepisy
Dla początkujących
Zdjęcia z zawodów
Wasze modele
Opisy modeli i akcesoriów
Testy modeli
Nasze tory
Biblioteka linków RC
REKLAMA
Najbliższe zawody
XRS Poland Piaseczno
6-8.07.2018
Piaseczno ul.Puławska 31a
INFORMATOR

DART CUP Rd3
07-08.07.2018
Mazowiecka 76, 05-140 Łacha k. Serocka
INFORMATOR

SMK Szczecin
PLMS RC

Jak dobrać właściwe opony?
- tłumaczenie: Rafał Malczyński




Kiedy Twoje auto ma złą przyczepność, a Ty zastanawiasz się co mu jest – pamiętaj, że BARDZO ważną rzeczą jest właściwy dobór opon. Możesz mieć takie same ustawienie jak ktoś inny, ale jeżeli masz inne, gorsze opony, możesz mieć zupełnie inne wynik! Po pierwsze opony są bardzo ważne, gdyż to one są jedyną częścią samochodu mającą kontakt z podłożem po którym jeździsz. Zatem jeżeli opony są złe – twoja przyczepność będzie zła. Brzmi sensownie, prawda?

W kolejnych akapitach postaramy się Wam podpowiedzieć, jakimi kryteriami można lub nawet należy się kierować w czasie doboru ogumienia podczas zawodów.

 

Typy opon
Są trzy typy opon – slicki, z bieżnikiem oraz rally. 

 

     

 

Opona typu slick w całości przylega do podłoża, dlatego ich przyczepność jest bardzo dobra.

Slicki są używane niemal w większości przypadków – poza niektórymi – wyjątkowymi - na przykład kiedy pada lub kiedy podłoże jest zakurzone. Kiedy to się zdarza potrzebujesz opon z bieżnikiem, by uzyskać maksimum przyczepności. W oponach z bieżnikiem – woda lub kurz wydostają się poprzez bieżnik – wiec nie przeszkadzają one w uzyskaniu przyczepności opony w „ekstremalnych warunkach”.
W szczególnych okolicznościach możesz użyć opon z małym bieżnikiem. To są opony z małymi kolcami na zewnątrz nich. Te są używane do jazdy wewnątrz budynków na śliskim podłożu, takich jak wypolerowana, drewniana podłoga. Ale te szybko się zużywają, więc nie powinny być używane w innych okolicznościach. I na koniec opony typu rally. Różnią się one tym od innych opon że posiadają na całej swojej powierzchni gruby, klockowy bieżnik. Wszystko po to aby można było jeździć modelem po różnorodnej nawierzchni: poczynając od piasku, poprzez drobne kamienie, asfalt czy też trawę.

 

Zestawienia opon
Jak już zdecydowałeś, jakiego typu opony będziesz używać, należy rozważyć inny czynnik. Miękkość opon. Są opony miękkie i twarde. Któreś z nich będą lepsze od innych.

Twarde opony są najlepsze na wysokie temperatury. Wtedy gdy się nagrzeją, dobrze trzymają się gorącego asfaltu. Na przyczepność ma tez wpływ kształt opony, najlepiej jest, gdy jest ona szeroka i płaska, wtedy dobrze przylega do nawierzchni, lecz ma większe opory. Ujemną stroną tego rozwiązania jest to, ze opony się szybciej zużywają.

Jeśli twarda opona pracuje w bardzo gorących warunkach wtedy jest sens ich stosowania. Miękkie opony dobrze pracują w zimniejszych warunkach. Jest tak, ponieważ zrobione są z miękkiej gumy. Dlatego generuje się ciepło między dwoma powierzchniami i daje to większą przyczepność. 
 

Ostrzegamy Cię jednak!! Opony miękkie dają bardzo dobrą przyczepność w wysokich temperaturach, ale szybko się zużywają!!

 

Problemy ze złymi oponami
Wszystko powyżej mówi co będzie dobre i a co złe. I jeśli w o nie wierzysz, możesz mieć problemy z prawidłowym doborem opon.

Żeby jednak sprawa nie była aż taka trudna, poniżej objaśnimy jeszcze parę pojęć związanych z sama jazdą.

 

Pod sterowność -  przednie opony mają mała przyczepność w stosunku do tylnych. Dlatego jeśli przednie koła nie mogą utrzymać kierunku jazdy, to nie jest wystarczająca przyczepność do “pchania” modelu,. Jeżeli samochód osiągnie wysoką prędkość, wtedy nie będzie reagował na skręcanie tak jakbyś chciał i dlatego będziesz musiał zwolnić, żeby dobrze wejść w zakręt, a przez to tracisz cenny czas.

 

Nadsterowność – przednie opony maja większą przyczepność niż tylnie, wtedy jest całkiem odwrotnie niż w pod sterowności. Wtedy samochód za bardzo reaguje na ruch serwa. Co jest w tym złego, że model dobrze się trzyma nawierzchni? Samochód może przez to skręcać za bardzo, to z kolei może spowodować, ze tył samochodu będzie tracił przyczepność I będzie wpadał w poślizg, co zwykle kończy stratą czasu na ponowne rozpędzanie się.  Czasami dzieje się tak wtedy gdy wychodzisz z zakrętu. Wtedy próbujesz korygować sterowanie i wtedy model ponowię zbyt mocno skręca w drugą stronę i znów powtarza się wcześniejsza sytuacja. Zwykle kończy się to zatrzymaniem na bandzie.  Zrozumiałeś na czym to polega? Dobrze. To jest jedna ze złych rzeczy, które mogą się dziać na wyścigach i powodują że Twoje osiągi są gorsze od innych zawodników.

 

Aquaplaning – to zjawisko występuje gdy jeździsz w deszczu i używasz opon typu slick. A teraz przykład: Jedziesz bardzo szybko i musisz ominąć przeszkodę, np. uszkodzony model innego zawodnika. Próbujesz szybko skręcić i ominąć go, aby uniknąć zderzenia. Lecz przednie koła mają bardzo słabą przyczepność. Wtedy próbujesz skręcić, ale koła są skręcone i model jedzie dalej prosto. I teraz już nic nie możesz zrobić. Uderzasz w model. W efekcie widzowie mają emocje a Ty masz uszkodzony model.

 

Jakość opon
Jeśli jesteś w sklepie i starasz się wybrać jakieś dobre opony do swojego modelu, musisz pomyśleć na jaką mają być pogodę. Jeśli jest bardzo gorąco na zewnątrz i nie pada musisz kupić opony typu SLICK.

Teraz należy kupić wkładki do opon. Jeżeli masz do wyboru 2 rodzaje wkładek: Marki X które są mniej znanej firmy i 4 szt. kosztują np. 40 zł, albo te które są firmy Y, które są bardzo dobrze wykonane i wszyscy ich używają i koszt 2 szt. to 40 zł, to które wybierzesz? Wybór jest prosty. Jeśli możesz sobie pozwolić na większy wydatek, to kupujesz marki Y. Dlaczego tyle kosztują? Bo są bardzo dobre!! Bo dlaczego inni by ich używali? Aby mieć jak najlepsze wyniki, należy stosować opony oraz wkładki jak najlepsze. Są to elementy na których nie powinniśmy oszczędzać.

 

Podgrzewanie opon

Przy jeździe lepiej jak opony są ciepłe niż zimne. Gdy twardość opon jest dobrze dobrana, to opony grzeją się podczas jazdy tak jak powinny i ich przyczepność jest lepsza. Kiedy zaczynasz wyścig opony są zimne. Przy jeździe występuje tarcie, które grzeje opony. Jednak Ty możesz to zmienić. Aby opony były ciepłe zaraz po starcie należy je podgrzać. Służą do tego specjalne „grzałki” do opon. Przed wyścigiem nagrzewa się opony i od początku ich przyczepność jest o wiele większa.

 


Tańszą metodą jest smarowanie opon specjalnym płynem który je zmiękcza, dając podobny efekt co podgrzanie.

 

Podsumowanie
Teraz wybór opon należy do Ciebie. Musisz je dobrać jak najstaranniej. Dobry wybór opon daje odpowiednie efekty. Samo ustawienie modelu jest równie ważne, jednak opony to rzecz najważniejsza. Zapamiętaj: tyko opony trzymają model podczas jazdy na torze.

 

Generalne zasady

Na zakończenie szybkie podsumowanie doboru opon do poszczególnych nawierzchni:

 

suchy tor = slick
mokry tor = z bieżnikiem
gorący tor =  twarde
zimny tor = miękkie

 

I jeszcze jedna uwaga: dobrze dobrane opony to 60% sukcesu i 90% jazdy bez zmartwienia czy model wypadnie z toru podczas pokonywania zakrętu czy też nie.


POWRÓT








Prawa autorskie © RC-AUTO - Portal Modelarzy Samochodowych Wszystkie prawa zastrzeżone.

Opublikowane: 2004-08-22 (25203 odsłon)

[ Wróć ]
 
 





 
 
:: fiblack3d phpbb2 style by Daz :: PHP-Nuke theme by www.nukemods.com ::