•  Strona główna  •  Przepisy  •  Informatory  •  Kalendarz zawodów •  Wyniki zawodów  •  Rankingi  •  Forum •  
 
 
Menu
Strona główna
Przepisy
Dla początkujących
Zdjęcia z zawodów
Wasze modele
Opisy modeli i akcesoriów
Testy modeli
Nasze tory
Biblioteka linków RC
REKLAMA
Najbliższe zawody
Teraz nie ma zawartości dla tego bloku.
SMK Szczecin
PLMS RC

Pierwszy zakup - co i jak?
- tłumaczenie: Rafał Malczyński




WPROWADZENIE.

P
rzed kupnem modelu trzeba zdecydować jaki to ma być model ( buggy, monster truck, szosowy czy F1) w jakiej ma być skali (1/12, 1/10, 1/8) i w za pomocą czego ma być napędzany (spalinowy lub elektryczny). Gdy ma być to model, którym ma się startować na zawodach, musi on być zgodne z przepisami do danej klasy.

TYPY MODELI RC.

Są 3 grupy, z każdej należy wybrać po jednej opcji:

  • Skala: 1/10 , 1/8 , 1/12. (sakla 1/10 jest najbardziej popularna).

  • Napęd: Spalinowy lub Elektryczny

  • Typ podwozia: Touring, F1, Buggy, Truck, Monster Truck 

 

Skala: np. Skala 1/10 jest to najbardziej popularna skala modeli o oznacza to ze model jest 10 razy mniejszy od prawdziwego samochodu, tak samo jest z innymi klasami np. w skali 1/12 jest 12 razy pomniejszony prawdziwy pojazd.

 

 

 

 

 

Napęd : są 2 grupy silników. Pierwsza to silniki spalinowe, mają one pojemność np. 2,1 , 2,5 i 3,5ccm. Im większa pojemność, tym większa moc. Druga grupa są silniki elektryczne, napędzane są one z pakietu złożonego z sześciu ogniw o napięciu nominalnym 7.2V. Moc silnika wynika z tego, ilu zwojowy jest wybrany silnik. Im mniej zwoi tym większa moc, obroty i pobór prądu (np. 11T, 12 T, 27T....)

 

 

 

 

  

F1 – Model w tej klasie jest napędzany za pomocą silnika elektrycznego na tylne koła.
Buggy – Modele napędzane silnikiem elektrycznym lub spalinowym. Napęd na tylne koła (2 WD), lub na wszystkie koła (4 WD)

Trucks – Podobny do Buggy, ma napęd na wszystkie koła (4 WD), jest wyższy i szerszy.

Monster Truck – Jest to model, który ma duże koła I jest zdolny jechać po każdym terenie I prawie wszędzie. Może mieć napęd na tylne koła (2 WD), lub na wszystkie (4 WD)

Touring Cars – Jest to najczęściej spotykana klasa. Te model przystosowane są do jazdy po płaskich nawierzchniach, może mieć napęd na wszystkie koła, lub na jedna oś



 

 


Napęd spalinowy kontra napęd elektryczny

Napęd spalinowy:
Modele z napędem spalinowym są szybsze niż modele z napędem elektrycznym, ich prędkość to około 80 km/h. Gdy jest się początkującym I jeszcze się nie opanowało do końca jazdy, przy prędkości bliskiej 80 km/h można bardzo szybko rozbić model. Stosowane silniki to 2-suwowe jednostki napędzane specjalnym paliwem zawierającym nitro metan. Nie jest to takie samo, jak stosowane w zwykłych samochodach, z tego specjalnego paliwa silnik ma większą moc i obroty. 

Napęd elektryczny:
Modele z napędem elektrycznym są dość szybkie. Na seryjnym silniku jeździ się około 15 min, gdy model jest wyposażony w mocniejszy silnik, to wtedy jeździ krócej, ale rozwija większe prędkości. Pakiet można kupić od około 100 zł. Najlepsze osiągi ma się na pakietach selekcjonowanych. Eksploatowanie modeli elektrycznych jest tańsze od modeli spalinowych i są dużo lepsze na początek.

 

Elektronika w modelu.

Aby model mógł się poruszać jest potrzebna aparatura I minimum jedno serwo. W modelach spalinowych są potrzebne 2 serwa: 1. do skręcania I 2. do hamowania i kierowania przepustnica. W modelu elektrycznych są potrzebne 2 lub 1 serwo, pierwsze do skręcania i drogie w przypadku regulatora mechanicznego. Gdy się zastosuje regulator elektroniczny, wtedy jest zbędne serwo do kierowania regulatorem

Podłączenie elektroniki w modelu elektrycznym.



Regulator widoczny na zdjęciu to regulator elektroniczny.

Podłączenie elektroniki w modelu spalinowym.


1.  1. Nadajnik wysyła sygnał do odbiornika zamontowanego w modelu.
2.
Do odbiornika jest podłączony pakiet składający się z 4-6 akumulatorków typu “AAA”

3.  3. Serwo 1 służy do skręcania.

4.  4. Serwo 2 służy do regulowania obrotów silnika i do hamowania.

5.  5. Akumulatorek służy tylko do poruszania się serw.

6. Serwo 2 kieruje specjalną dzwignią przepustnicy, która reguluje dopływ paliwa do silnika. 
7. Serwo 1 kieruje przednimi kołami.

 


Pakiet zasilający silnik w modelu elektrycznym.

Do wyboru są 2 typy pakietów: zwykle i selekcjonowane. Zwykle pakiety nie są sprawdzane przy produkcji i są łączone seryjnie w pakiety bez sprawdzania, czy mają jakieś podobne właściwości. Jedne z najlepszych dostępnych pakietów są produkowane przez firmę Sanyo, Trinity czy GP. Natomiast w pakietach selekcjonowanych cele są sprawdzane pojedynczo, zwykle komputerowo. Po takim sprawdzeniu układane są w grupy o jak najbardziej podobnych właściwościach, dzięki temu silniki maja większe przyspieszenie i moc.

O pakietach
Pakiety składają się z 6 cell o napięciu nominalnym 1.2 v. Czas jazdy zależy od pojemności pakiety, największy jaki jest dostępny to 3300 ma/h. Do wyboru są 2 rodzaje: NiCd – niklowo-kadmowe i NiMH – Nikiel-Metal. Pakiwty typu NiCd dają bardzo duży prąd chwilowy, dlatego bardzo dobre są do modeli terenowych. NiMh dają bardzo płynnie prąd, dlatego dobrze jeździ się na takich pakietach modelami torowymi, prąd chwilowy to około 40 A, a ciągły 30A. Przy upnie pakiety, należy się zastanowić do jakiej jazdy ma on być przeznaczony. Na zawodach pakiet musi napędzać silnik na czas około 5 min. Dlatego trzeba dostosować pakiet do swojego silnika.


Dopasowanie
Jeżeli samemu się lutuje pakiet, należy pamiętać, że musi on się składać z takich samych celi. Są one dopasowane opornością wewnętrzna, średnim napięciem i takim samym maksymalnym prądem rozładowywania. Pojemość jest podawana w „mAh”  czyli miliamperogodzinach. Przeważnie im większa pojemność, tym większa cena.

 


Ładowarki.

Do wyboru są 2 typy ładowarek: zasilana z 12V (np. z akumulatora samochodowego) i z 220v, czyli  zwykłego gniazdka dostępnego w każdym domu. Do ładowarki zasilanej z 12V można zastosować np. zasilacz od komputera. Daje on około 8A przy 12v, dlatego ładowarka działa tak jak ładowarka zasilana z 220v.

 

3 typy ładowarek:
Ładowarki można podzielić na takie które sygnalizują kiedy pakiet jest naładowany, i na takie, w których trzeba samemu wypiąć pakiet, alby się nie przegrzał...  


Typ 1: Ładowarka czasowa.  W tym typie ładowarek ustawia się czas i ładowarka sama się wyłącza, lub trzeba samemu pilnować kiedy pakiet się naładuje.


Typ 2: Ładowarka cieplna. W tej ładowarce jest zamontowana sonda, która przy odpowiedniej temperaturze odłącza pakiet od ładowarki, aby się nie przegrzał.


Typ 3: Automatyczna ładowarka. Taka ładowarka automatycznie się wyłącza gdy pakiet jest już w pełnie naładowany, lub automatycznie przełącza się na podładowywanie.

Jaki typ jest najlepszy?

Dla początkujących najlepsza jest ładowarka czasowa. Gdy chce się zacząć starty w zawodach i potrzebny jest dobrze naładowany pakiet wtedy potrzebna jest ładowarka automatyczna, która bardzo dobrze ładuje pakiety i zwykle ma ona wyświetlacz na którym można zobaczyć jakim prądem jest ładowany pakiet i ile już jest naładowany. Posiadają one funkcje taka, jak po naładowaniu automatycznie przełącza się na podładowywanie, może posiadać także rozładowywanie.

 



Paliwo do spalinówki.

Paliwo stosowane w modelach spalinowych, nie jest takie samo jak dostępne na stacjach benzynowych. Zawiera ono (najlepiej około)16% nitrometanu który zapewnia dużą moc takiemu małemu silnikowi. Jest też w tym specjalnym paliwie olej, który zapewnia dobre smarowanie silnika. Takie paliwo jest dostępne w większości sklepów modelarskich. Cena 5l to około 150 zł z 16% nitro.

 

Nadwozia.

Modele wyposażone są w nadwozia lexanowe, które są bardzo wytrzymale na kolizje i są bardzo elastyczne. Do malowania ich używa się specjalnych farb, dostępnych w większości sklepów modelarskich. 

 

Nadowzia czyste vs Nadwozia pomalowane

Typowe czyste nadwozie w skali 1/10 kosztuje około 100 zł, a takie samo pomalowane około 250 zł.

 

Wskazówki
Kupując nadwozie trzeba pamiętać o wymiarach swojego modelu. Rozstaw kół musi być dopasowany do nadwozia, w przeciwnym razie koła będą    tarły o nadwozie.

 

Co należy dokupić do modelu?

Do modeli spalinowych:


  - Paliwo
  - Aparaturę  (1 nadajnik, 1 odbiornik, 2 serwa I kpl. kwarców)
  - Baterie do nadajnika

  - Nadwozie (jest czasami jest w zestawie)

  - Farba do malowania nadwozia

Do modeli elektrycznych:


  - Aparaturę  (1 nadajnik, 1 odbiornik, 1 serwo I kpl. kwarców)
  - Silnik (jest czasami w zestawie)
  - Regulator Elektroniczny

  - Pakiet (zalecana pojemność powyżej 1500)

  - Ładowarka

  - Nadwozie (jest czasami w zestawie)
  - Farba do malowania nadwozia


I to chyba wszystko. Reszta zależy już tylko od Was. Pamiętajcie tylko o jeszcze jednej ważnej rzeczy: model to drogie hobby i trzeba się dobrze zastanowić jaki typ wybrać aby później tego nie żałować.

 

 


POWRÓT








Prawa autorskie © RC-AUTO - Portal Modelarzy Samochodowych Wszystkie prawa zastrzeżone.

Opublikowane: 2004-08-21 (61660 odsłon)

[ Wróć ]
 
 





 
 
:: fiblack3d phpbb2 style by Daz :: PHP-Nuke theme by www.nukemods.com ::