|
Teraz nie ma zawartości dla tego bloku. |
|
|
|
Pierwszy zakup - co i jak? - tłumaczenie: Rafał Malczyński
WPROWADZENIE.
Przed
kupnem modelu trzeba zdecydować jaki to ma być model ( buggy, monster
truck, szosowy czy F1) w jakiej ma być skali (1/12, 1/10, 1/8) i w za
pomocą czego ma być napędzany (spalinowy lub elektryczny). Gdy ma być
to model, którym ma się startować na zawodach, musi on być zgodne z
przepisami do danej klasy.
|
TYPY
MODELI RC.
Są
3 grupy, z każdej należy wybrać po jednej opcji:
-
Skala:
1/10 , 1/8 , 1/12. (sakla 1/10 jest najbardziej
popularna).
-
Napęd:
Spalinowy lub Elektryczny
-
Typ
podwozia: Touring, F1, Buggy, Truck, Monster Truck
|
Skala:
np. Skala 1/10 jest to najbardziej popularna skala modeli o oznacza to ze
model jest 10 razy mniejszy od prawdziwego samochodu, tak samo jest z
innymi klasami np. w skali 1/12 jest 12 razy pomniejszony prawdziwy
pojazd.
|
|
Napęd
: są 2 grupy silników.
Pierwsza to silniki spalinowe, mają one pojemność np. 2,1 , 2,5 i
3,5ccm. Im większa pojemność, tym większa moc. Druga grupa są silniki
elektryczne, napędzane są one z pakietu złożonego z sześciu ogniw o
napięciu nominalnym 7.2V. Moc silnika wynika z tego, ilu zwojowy jest
wybrany silnik. Im mniej zwoi tym większa moc, obroty i pobór prądu
(np. 11T, 12 T, 27T....)
|
|
F1
– Model w tej klasie jest napędzany za pomocą silnika elektrycznego na
tylne koła.
Buggy
– Modele napędzane silnikiem elektrycznym lub spalinowym. Napęd na
tylne koła (2 WD), lub na wszystkie koła (4 WD)
Trucks
– Podobny do Buggy, ma napęd na wszystkie koła (4 WD), jest wyższy i
szerszy.
Monster
Truck –
Jest to model, który ma duże koła I jest zdolny jechać po każdym
terenie I prawie wszędzie. Może mieć napęd na tylne koła (2 WD), lub
na wszystkie (4 WD)
Touring
Cars
– Jest to najczęściej
spotykana klasa. Te model przystosowane są do jazdy po płaskich
nawierzchniach, może mieć napęd na wszystkie koła, lub na jedna oś
|
|
Napęd
spalinowy kontra napęd elektryczny
Napęd
spalinowy:
Modele z napędem spalinowym są
szybsze niż modele z napędem elektrycznym, ich prędkość to około
80 km/h. Gdy jest się początkującym I jeszcze się nie opanowało do końca
jazdy, przy prędkości bliskiej 80 km/h można bardzo szybko rozbić
model. Stosowane silniki to 2-suwowe jednostki napędzane specjalnym
paliwem zawierającym nitro metan. Nie jest to takie samo, jak stosowane w
zwykłych samochodach, z tego specjalnego paliwa silnik ma większą moc i
obroty.
Napęd
elektryczny:
Modele
z napędem elektrycznym są dość szybkie. Na seryjnym silniku jeździ się
około 15 min,
gdy model jest wyposażony w mocniejszy silnik, to wtedy jeździ krócej,
ale rozwija większe prędkości. Pakiet można kupić od około 100 zł.
Najlepsze osiągi ma się na pakietach selekcjonowanych. Eksploatowanie
modeli elektrycznych jest tańsze od modeli spalinowych i są dużo lepsze
na początek.
|
Elektronika
w modelu.
Aby model mógł
się poruszać jest potrzebna aparatura I minimum jedno serwo. W modelach
spalinowych są potrzebne 2 serwa: 1. do skręcania I 2. do hamowania i
kierowania przepustnica. W modelu elektrycznych są potrzebne 2 lub 1
serwo, pierwsze do skręcania i drogie w przypadku regulatora
mechanicznego. Gdy się zastosuje regulator elektroniczny, wtedy jest zbędne
serwo do kierowania regulatorem
|
Podłączenie
elektroniki w modelu elektrycznym.
Regulator
widoczny na zdjęciu to regulator elektroniczny.
|
Podłączenie
elektroniki w modelu spalinowym.
1.
1. Nadajnik wysyła sygnał do odbiornika zamontowanego w modelu.
2. Do odbiornika jest podłączony pakiet składający się z 4-6
akumulatorków typu “AAA”
3.
3.
Serwo 1 służy do skręcania.
4.
4.
Serwo 2 służy do regulowania obrotów silnika i do hamowania.
5.
5.
Akumulatorek służy tylko do poruszania się serw.
6.
Serwo 2 kieruje specjalną dzwignią przepustnicy, która reguluje dopływ
paliwa do silnika.
7. Serwo 1 kieruje przednimi kołami.
|
Pakiet
zasilający silnik w modelu elektrycznym.
Do
wyboru są 2 typy pakietów: zwykle i selekcjonowane. Zwykle pakiety nie są
sprawdzane przy produkcji i są łączone seryjnie w pakiety bez
sprawdzania, czy mają jakieś podobne właściwości. Jedne z najlepszych
dostępnych pakietów są produkowane przez firmę Sanyo, Trinity czy GP.
Natomiast w pakietach selekcjonowanych cele są sprawdzane pojedynczo,
zwykle komputerowo. Po takim sprawdzeniu układane są w grupy o jak
najbardziej podobnych właściwościach, dzięki temu silniki maja większe
przyspieszenie i moc.
O pakietach
Pakiety składają się z 6 cell o napięciu nominalnym 1.2 v. Czas jazdy
zależy od pojemności pakiety, największy jaki jest dostępny to 3300
ma/h. Do wyboru są 2 rodzaje: NiCd – niklowo-kadmowe i NiMH –
Nikiel-Metal. Pakiwty typu NiCd dają bardzo duży prąd chwilowy, dlatego
bardzo dobre są do modeli terenowych. NiMh dają bardzo płynnie prąd,
dlatego dobrze jeździ się na takich pakietach modelami torowymi, prąd
chwilowy to około 40 A, a ciągły 30A. Przy upnie pakiety, należy się
zastanowić do jakiej jazdy ma on być przeznaczony. Na zawodach pakiet
musi napędzać silnik na czas około 5 min. Dlatego trzeba dostosować
pakiet do swojego silnika.
Dopasowanie
Jeżeli samemu się lutuje pakiet, należy pamiętać, że musi on się składać
z takich samych celi. Są one dopasowane opornością wewnętrzna, średnim
napięciem i takim samym maksymalnym prądem rozładowywania. Pojemość
jest podawana w „mAh” czyli
miliamperogodzinach. Przeważnie im większa pojemność, tym większa
cena.
|
Ładowarki.
Do
wyboru są 2 typy ładowarek: zasilana z 12V (np. z akumulatora
samochodowego) i z 220v, czyli zwykłego
gniazdka dostępnego w każdym domu. Do ładowarki zasilanej z 12V można
zastosować np. zasilacz od komputera. Daje on około 8A przy 12v, dlatego
ładowarka działa tak jak ładowarka zasilana z 220v.
3
typy ładowarek:
Ładowarki można podzielić na takie które sygnalizują kiedy pakiet
jest naładowany, i na takie, w których trzeba samemu wypiąć pakiet,
alby się nie przegrzał...
Typ 1:
Ładowarka czasowa. W tym
typie ładowarek ustawia się czas i ładowarka sama się wyłącza, lub
trzeba samemu pilnować kiedy pakiet się naładuje.
Typ 2:
Ładowarka cieplna. W tej ładowarce jest zamontowana sonda, która przy
odpowiedniej temperaturze odłącza pakiet od ładowarki, aby się nie
przegrzał.
Typ 3:
Automatyczna ładowarka. Taka ładowarka automatycznie się wyłącza gdy
pakiet jest już w pełnie naładowany, lub automatycznie przełącza się
na podładowywanie.
Jaki
typ jest najlepszy?
Dla początkujących najlepsza jest ładowarka czasowa. Gdy chce się zacząć
starty w zawodach i potrzebny jest dobrze naładowany pakiet wtedy
potrzebna jest ładowarka automatyczna, która bardzo dobrze ładuje
pakiety i zwykle ma ona wyświetlacz na którym można zobaczyć jakim prądem
jest ładowany pakiet i ile już jest naładowany. Posiadają one funkcje
taka, jak po naładowaniu automatycznie przełącza się na podładowywanie,
może posiadać także rozładowywanie.
|
|
Paliwo
do spalinówki.
Paliwo
stosowane w modelach spalinowych, nie jest takie samo jak dostępne na
stacjach benzynowych. Zawiera ono (najlepiej około)16% nitrometanu który
zapewnia dużą moc takiemu małemu silnikowi. Jest też w tym specjalnym
paliwie olej, który zapewnia dobre smarowanie silnika. Takie paliwo jest
dostępne w większości sklepów modelarskich. Cena 5l to około 150 zł
z 16% nitro.
|
Nadwozia.
Modele
wyposażone są w nadwozia lexanowe, które są bardzo wytrzymale na
kolizje i są bardzo elastyczne. Do malowania ich używa się specjalnych
farb, dostępnych w większości sklepów modelarskich.
Nadowzia
czyste vs Nadwozia pomalowane
Typowe czyste nadwozie w skali 1/10 kosztuje około 100 zł, a
takie samo pomalowane około 250 zł.
Wskazówki
Kupując nadwozie
trzeba pamiętać o wymiarach swojego modelu. Rozstaw kół musi być
dopasowany do nadwozia, w przeciwnym razie koła będą
tarły o nadwozie.
|
Co
należy dokupić do modelu?
Do modeli
spalinowych:
- Paliwo
- Aparaturę (1
nadajnik, 1 odbiornik, 2 serwa I kpl. kwarców)
- Baterie do nadajnika
- Nadwozie (jest czasami jest w zestawie)
-
Farba do malowania nadwozia
Do modeli
elektrycznych:
- Aparaturę (1
nadajnik, 1 odbiornik, 1 serwo I kpl. kwarców)
- Silnik (jest czasami w zestawie)
- Regulator Elektroniczny
- Pakiet (zalecana pojemność powyżej 1500)
-
Ładowarka
-
Nadwozie (jest czasami w zestawie)
- Farba do malowania nadwozia
I
to chyba wszystko. Reszta zależy już tylko od Was. Pamiętajcie tylko o
jeszcze jednej ważnej rzeczy: model to drogie hobby i trzeba się dobrze
zastanowić jaki typ wybrać aby później tego nie żałować.
|
POWRÓT
Prawa autorskie © RC-AUTO - Portal Modelarzy Samochodowych Wszystkie prawa zastrzeżone. Opublikowane: 2004-08-21 (61660 odsłon) [ Wróć ] |
|
|
|
|
|
|
|