Samochody RC
   •  Strona główna  •  Przepisy  •  Informatory  •  Kalendarz zawodów •  Wyniki zawodów  •  Rankingi  •  Forum •  
 
 
Menu
Strona główna
Przepisy
Dla początkujących
Zdjęcia z zawodów
Wasze modele
Opisy modeli i akcesoriów
Testy modeli
Nasze tory
Biblioteka linków RC
REKLAMA
Najbliższe zawody
4 runda PLMS RC & XRS Poland on-road
12.01.2019
Hala Sportowa w Ścinawce Średniej, ul. Sikorskiego 34B
INFORMATOR

SMK Szczecin
PLMS RC

Twoje pierwsze zawody.





Część I

PRZYGOTOWANIA


   Pierwsze zawody to przeważnie mieszanka podniecenia z odrobiną strachu i niepewności dla większości początkujących zawodników. Ściganie się samochodami RC jest bezsprzecznie wielką frajdą, kiedy już połknie się tego bakcyla, a najpiękniejszą sprawą, obok samej frajdy ścigania się modelami jest możliwość poznania wielu nowych ludzi, którzy stają się naszymi przyjaciółmi.

   Pierwszą sprawą zanim zaczniesz myśleć o wzięciu udziału w zawodach jest nabranie pewności w panowaniu nad posiadanym modelem. Jako, że będą na torze modele szybsze od Twojego, musisz być pewien, że będziesz w stanie ustępować im drogi podczas gdy będą Cię wyprzedzać. Treningi na dużych, pustych parkingach z ustawionymi przeszkodami, wokół których będziesz trenował skręty, najlepiej w towarzystwie, mogą okazać się tu pomocne. Na początek warto zacząć od prostych figur jak ósemki, potem można dodać urozmaicenia w postaci szykan. Ćwiczenia należy wykonywać w obu kierunkach, tak aby nauczyć się lepiej panować nad modelem - na niektórych torach jeździ się zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara, a na innych - w przeciwną stronę. Polecamy zapoznać się z artykułem NAUKA JAZDY MODELEM zamieszczonym w tym dziale. Kiedy już nabierzesz pewności co do panowania nad modelem w zakrętach, wówczas będziesz gotowy do startu w swoich pierwszych zawodach.

   Możesz również rozważyć odwiedzenie kilku zawodów zanim sam weźmiesz w nich udział, po to by nabrać wyobrażenia o tym w jaki sposób zawody są rozgrywane i poznać rozkład dnia zawodów. Poświęć chwilę na dokładne obejrzenie modeli na torze oraz przyjrzyj się jak po torze prowadzą je doświadczeni zawodnicy. O ile to będzie możliwe - zapoznaj się również z widokiem toru z podestu dla zawodników, kiedy nie będzie to przeszkadzało w rozgrywaniu zawodów (np. w trakcie przerwy czy podczas wolnych treningów). Nie wahaj się również zadawać pytania zawodnikom na interesujące cię tematy odnośnie zawodów czy ustawień modelu. Powiedz im, że zamierzasz wystartować w zawodach. Większość z nich z chęcią odpowie na Twoje pytania i pomoże Ci. Postaraj się jednak wybrać odpowiedni moment na zadawanie pytań zawodnikom, staraj się nie przeszkadzać tym, którzy wydają się być zajęci przygotowaniami do startu, który ma za chwilę nastąpić - wiem to z autopsji - w takich chwilach nawet najbardziej życzliwy i pomocny człowiek nie jest zbyt rozmowny i możesz w takim momencie nie uzyskać pomocy...

   Zanim udasz się na tor należy się zorganizować i przygotować. Dobrym pomysłem na transportowanie modeli oraz części serwisowych i narzędzi są torby  z wewnętrznym "futerałem" odporne na zgniecenia. W takich torbach, czy futerałach należy również transportować aparaturę, aby uchronić ją od zgniecenia. Są one, niestety, dość drogie, zawsze jednak można zastąpić je skrzynkami na narzędzia i pudłami do transportu dostępnymi w supermarketach budowlanych typu Obi, Castorama itd. Koniecznie musisz zaopatrzyć się w pudełka wyłożone gąbką do transportu akumulatorów zasilających model - w gąbce powinny znajdować się zagłębienia, w które wkłada się akumulatory, tak aby były odseparowane od siebie elektrycznie, co uchroni je przed powstaniem przypadkowego zwarcia, które mogłoby prowadzić do ich zniszczenia oraz do powstania pożaru.

   Oprócz wymienionych powyżej zastanów się również nad zaopatrzeniem się w następujące wyposażenie:

* duży ręcznik serwisowy - rozkładasz go na stoliku serwisowym jak obrus - zapobiega on staczaniu się drobnych elementów ze stolika na ziemię, co mogłoby prowadzić do zagubienia, na ręczniku powinny również być one lepiej widoczne niż na stole,
* pędzel 1-calowy z długim włosiem do czyszczenia modelu,
* przenośna lampka - nie wszystkie boksy na zawodach są dobrze oświetlone i posiadanie własnego źródła światła często okazuje się nieocenione,
* rolka papierowych ręczników do wycierania różnych płynów, jakie mogą się rozlać oraz do wycierania rąk,
* rozgałęziacz elektryczny lub jeszcze lepiej - przedłużacz z listwą gniazdek,
* mała butelka z płynem do mycia rąk,
* krzesełko, stolik turystyczny oraz na zawody rozgrywane na świeżym powietrzu - namiot lub altanka,
* zapas części często ulegających uszkodzeniom, takich jak: wahacze i inne elementy zawieszenia modelu, elementy układu napędowego, zębatki atakujące i odbierające, zapasowe opony, zapasowe nadwozie, itd.

   Na koniec - miej przez cały czas w pamięci, że zawody mają być dla Ciebie przyjemnością! Widziałem wielokrotnie ludzi, którzy do rzeczy na torze podchodzili ze zbytnią przesadą. Oczywiście zawody są poważną imprezą, jednak należy pamiętać, że liczy się przede wszystkim dobra zabawa i przyjemność z tej zabawy. Nie Daj się ponieść emocjom, jeśli nie uda Ci się ukończyć biegu na tym miejscu, na którym to sobie zaplanowałeś ani wówczas, gdy inny model uderzy w twój samochód na torze podczas wyścigu. Gwarantuję Ci, że w 90% do takich sytuacji nie dochodzi celowo z czyjejś winy - ludzie wydają na modele duże pieniądze i nikt nie chce uszkodzić swojego modelu podczas kolizji z innym modelem. Pomyłki na torze zdarzają się nawet najlepszym, tak więc staraj się nie podchodzić do wszystkiego, co dzieje się na torze jako celowych ataków na Ciebie lub Twój model.

[size=10]Źródło: Speed Tech RC
Tłumaczenie i adaptacja do polskich warunków: Rafał Piesio









Prawa autorskie © RC-AUTO - Portal Modelarzy Samochodowych Wszystkie prawa zastrzeżone.

Opublikowane: 2005-07-22 (16496 odsłon)

[ Wróć ]
 
 





 
 
:: fiblack3d phpbb2 style by Daz :: PHP-Nuke theme by www.nukemods.com ::