Chcialbym w jednym miejscu zebrac informacje dla zainteresowanych modelami mikro - z każdym dniem ich przybywa - głównie jeśli chodzi o off-roady - coraz trudniej połapać się w gąszczu modeli i to nie tylko początkującym, ale i tym, którzy już dłużej zajmują się modelami mikro, choć nie ukrywam, że temat stworzyłem głównie z myślą początkujących.
Czekam na uwagi i informacje, ktore moglbym dodac do tego postu.
A więc - zaczynamy!
***
ON-ROAD (modele drogowe/torowe):
Pierwszy, poważny model w skali 1/18, który spowodował, iż na całym świecie wyścigi w tej klasie włączone zostały do programu zawodów modeli elektrycznych był model
Mirco RS4 firmy HPI (
http://www.hpiracing.com/ ). Model ten na rynku pojawił się w 2002 roku. Cechą stanowiącą o popularności i sukcesie jaki bez wątpienia odniósł jest to, że posiada on napęd na wszystkie 4 koła – jest to rodzaj napędu najpopularniejszy w modelarstwie samochodowym. Do przenoszenia napędu między osiami służy pasek zębaty. Jak na poważny model przystało – osie nie są sztywne, lecz zarówno z przodu jak i z tyłu pracują prawdziwe układy różnicowe, umożliwiające płynne pokonywanie zakrętów. O sukcesie tego modelu może również świadczyć bogactwo opcjonalnych części tuningowych oferowanych przez różne firmy – od drobiazgów takich jak części z aluminium aż po kompletne podwozia wykonane z włókna węglowego umożliwiające modyfikację tego mikro-modeliku na prawdziwego dragstera z łatwością osiągającego prędkość 100 km/h!!!.
w sprzedazy jako KIT/RTR: KIT/RTR
dostepny w Polsce: TAK ( http://www.hpi.pl/ )
cena: 377,06 PLN za KIT
dodatkowe uwagi: polecam zapoznanie się ze szczegółowymartykułem/testem dego modelu
Drugim modelem w skali 1/18, królującym niepodzielnie na zawodach on-road w skali 1/18 jest model
M18 firmy Xray (
http://www.teamxray.com/ ). Xray, to stosunkowo młoda i prężnie rozwijająca się firma, która już zdobyła uznanie modelarzy-zawodników na całym świecie dzięki niezwykle pomysłowym, przemyślanym i wysokiej jakości modelom; okazuje się, że świetne modele można produkować nie tylko w Japonii i USA, ale również.... na Słowacji!
M18 jest modelem podtrzymującym świetną opinię o marce Xray. Ukazał się on na rynku pod koniec 2003 roku, jako konstrukcja młodsza od Micro RS4 jest od niego nieco lepiej dopracowany technicznie, choć Xray nie wzorował się zupełnie na HPI i stworzył całkowicie inny model - świadczy o tym choćby fakt, że napęd nie jest przenoszony paskiem zębatym, lecz wałkiem. To dobrze, bo do trwającej od zawsze w modelarstwie rywalizacji co lepsze do przenoszenia napędu: wałek, czy pasek, dołączyły modele w skali 1/18.
Model ten jest tak dobry, że inni producenci boją się chyba zaproponować własne modele on-road w skali 1/18 aby nie okazały się one gorsze od M18...
Do modelu dostępne jest mnóstwo części tuningowych, choć ich zakup należy dobrze przemyśleć - juz seryjne podwozie jest świetne i nie ma specjalnej potrzeby ulepszania go (w przeciwieństwie do Micro RS4) - jeśli już chcemy wprowadzić jakieś zmiany, to trzeba trochę poznać ten model.
W Polsce oprócz modelu można nabyć wszystkie części zamienne oraz firmowy tuning Xray`a - droższy niż chińskie elementy, ale o niezrównanej jakości i precyzji wykonania - z reguły - wartej swej wysokiej ceny.
w sprzedazy jako KIT/RTR: KIT
dostepny w Polsce: TAK ( http://www.sklep.rcracing.pl/ )
cena: 426,90 za KIT
dodatkowe uwagi: najlepszy obecnie na rynku model on-road w skali 1/18, świetny zarówno dla początkującego modelarza szukającego zabawy, jak i dla doświadczonego zawodnika
Trzeci model on-road w skali 1/18 to model
SC18 firmy BRP (
http://www.brpracing.com/ ) - trudno coś powiedzieć o tym modelu, gdyż jest on dość rzadki i nie zdobył takiej popularności jak modele firm HPI czy Xray. Być może to kwestia braku finansów na promocję, być może inne względy (jak na model obecny na rynku od kilku lat nie dopracował się nawet dobrych zdjęć ani opisu na stronie producenta...). Wydaje się, że czerpie on z rozwiązań stosowanych w modelach 1/12. Wygląda trochę jak samoróbka, ale wcale nie znaczy to, że źle jeździ...
w sprzedazy jako KIT/RTR: KIT
dostepny w Polsce: NIE
cena:ok. 70 USD za KIT ( jakiś czas temu był jeszcze dostępny na Towerhobbies - obecnie już chyba jest niedostępny )
Numer cztery - model, którego zapowiedzi pojawiły się jakiś czas temu, a który wreszcie pojawił sie w sprzedaży
NRX-18 skonstruowany przez Masaami Hirosakę - guru firmy Yokomo. Model ten miał być konkurencją dla Xray`a M18. Co ciekawe - z z tego, co widać na
http://www.rcmart.com/ główne części układu przeniesienia napędu pasują z Xray`a - z jednej strony to dobrze, bo mniejsze będą problemy z częściami, z drugiej jednak strony sugeruje to co najmniej "wzorowanie" się Yokomo (o ile wręcz nie podrobienie) na Xray`u M18... Bardzo zachęcająca jest cena podwozia - o połowę mniejsza od ceny Xray`a. Niecierpliwie czekamy na pojawienie się tego modelu na zawodach i jego konfrontację z M18:
w sprzedazy jako KIT/RTR: KIT ( http://www.rcmart.com/catalog/default.php?cPath=144_802 )
dostepny w Polsce: NIE
cena: 55,90 USD
tu[/url]
Który z nich jest najlepszy? To można sprawdzić tylko w bezpośrednim starciu na torze
W pierwszej wersji tego artykułu napisałem:
Wydaje się, że Xray w seryjnej wersji jest nieco lepszy od seryjnego HPI, trudno powiedzieć jak wyglądałby pojedynek maksymalnie stuningowanych modeli w rękach zawodowców... Trudno cokolwiek powiedzieć o możliwościach BRP...
Obecnie podtrzymuję tylko swoje zdanie co do BRP - nie widziałem tego modelu w akcji - podobnie z resztą jak NRX-18, natomiast z modeli obecnych na rynku i biorących udział w zawodach zdecydowanie (naj)lepszy jest Xray M18!
***
OFF-ROAD (modele terenowe):
Pojawienie się drogowych modeli w skali 1/18 spowodowało również zainteresowanie tą skalą wśród producentów modeli terenowych (off-road). Obecnie nastąpił prawdziwy wysyp modeli w tej skali - co chwilę dowiadujemy się o kolejnych nowościach.
Pierwszy był niewątpliwie model
Mini-T firmy Losi (
http://www.teamlosi.com/ ). Setki czesci z aluminium tytanu, opcjonalne felgi i nadwozia oraz zestawy silnikow poczawszy od szczotkowych 300-ek, aż po silniki bezszczotkowe dają nieograniczone możliwości rozbudowy i modyfikacji tego modelu i utopienia w nim mnóstwa pieniędzy. To, że do tego modelu występuje taki ogrom części opcjonalnych wynika zapewne z faktu jego olbrzymiej popularności oraz z tego, że przez długi czas był to jedyny model off-road w tej skali - inni producenci nieco się zgapili a Losi stworzyli tym modelem nową klasę modeli.
w sprzedazy jako KIT/RTR: RTR
dostepny w Polsce: NIE
cena: 130 - 140 USD za RTR
Nr 2 -
Mini Quake firmy Duratrax (
http://www.duratrax.com/ ) - model z pogranicza monster truck`a i trucka - nikt chyba w Polsce nie posiada takiego modelu - nie widziałem go w akcji
w sprzedazy jako KIT/RTR: RTR/KIT (KIT dostępny w Hong Kongu pod nazwą MRX 4)
dostepny w Polsce: NIE
cena: 180 USD za RTR, 90 USD za KIT
Kolejny model off road w skali 1/18 to
RC18T firmy Team Associated (
http://www.teamassociated.com/ ) - bardzo ładny truck - pojawienie się na rynku tego modelu przez długi czas spędzał sen z powiek konstruktorom firmy Xray, ponieważ pojawił się w sprzedaży tuż przed planowaną premierą modelu M18T (uwaga - proszę nie pomylić modelu
RC18T firmy Associated z
M18T firmy Xray - o którym mowa będzie za moment). Model Asso okazał się być bardzo dobry - chyba nawet lepszy od modelu Xray`a, bo Xray przesunął premierę swojego modelu o grubo ponad pół roku - czas ten został poświęcony na poprawianie modelu, tak aby w przyszłości, w ewentualnym, bezpośrednim starciu z Asso na torach off-road Xray miał jakieś szanse. Oprócz wersji RC18T dostępna jest również wersja
RC18MT - MT = Monster Truck
w sprzedazy jako KIT/RTR: RTR (truck, monster truck)/KIT (nieco tańsza od RTR wersja truck w wersji Factory Kit - bez radia, ale za to z paroma częściami aluminiowymi i lepszymi amortyzatorami)
dostepny w Polsce: TAK ( http://www.rojna.pl/ )
cena: 749,99 PLN (wersja MT),
Oprócz Trucka i MonsterTrucka firma Team Associated oferuje również apetycznie wyglądające buggy -
RC18B. Oto recenzja Artura Dzierzęckiego: "
Zbudowany na podwoziu trucka, bardzo wytrzymaly i lekki.Katujemy go od 3 tygodni i jest to bardzo wytrzymaly model. Wywolam może burze ale po zastosowaniu innego przelożenia wcale nie ustepuje prędkością modelom on-road w tej samej skali. Cena jest atrakcyjna, regulator od LRP chociaż z logo Associated. Minusem mogą być kardany ale jest to problem wszystkich modeli ,, z pudelka,, , tani tuning i dostepny na calym świecie. W porównaniu z Inferno Half jest odrobinę krótszy , ale szerszy i polowę lżejszy co przemawia na jego korzyść. Amortyzatory olejowe , dyfry kulowe ( rozwiązanie z TC3 i 4) , wytrzymale tworzywo i śmiesznie tanie części.
Polecam taki model, bardzo ciekawa konstrukcja i świetnie się prowadzi." Skoro Artur poleca ten model to nie ma co dyskutować - jest to kawałek porządnego modelu
Co może być lepszego od RC18B? Chyba tylko RC18B Factory Kit - miejmy nadzieję, że tak jak w przypadku RC18T firma TA wypuści na rynek fabrycznie stuningowany model w wersji KIT.
w sprzedazy jako KIT/RTR: RTR
dostepny w Polsce: TAK ( http://www.rojna.pl/ )
cena: 749,99 PLN
Następny mikro off-road w skali 1/18:
M18T firmy Xray - model, na który fani czekali baaaaaaaardzo długo - jego premierę rynkową Xray przekładał i przekładał, o czym napisałem już powyżej przy okazji opisywania modelu Asso RC18T. W końcu pojawił się na rynku i stał się przebojem. Zapowiada się piękna walka między RC18T a M18T - modele podobne są nie tylko z nazwy.
w sprzedazy jako KIT/RTR: KIT (dostępna również wersja M18T - Power Pack, czyli podwozie + regulator obrotów + akumulator + silnik 300 7,2 V)
dostepny w Polsce: TAK ( http://www.sklep.rcracing.pl/ )
cena: 504,00 PLN samo podwozie, 844,00 PLN - wersja power pack
Kyosho Mini Inferno - zwane również "Half 8" - jako że jest wykonane w skali 1/16 - czyli jest o połowę mniejsze od święcącego sukcesy, legendarnego "dużego" Inferno w skali 1/8. Mini Inferno, w przeciwieństwie do wszystkich opisanych wyżej modeli nie jest ani truckiem, ani MT, lecz jest to rasowe Buggy - wyposażone jest nawet w sprzęgło zapewniające minimalny poślizg w układzie przeniesienia napędu przy ekstremalnych jego obciążeniach (skoki, uderzenia), dzięki któremu zwiększa się jego żywotność i trwałość.
w sprzedazy jako KIT/RTR: RTR
dostepny w Polsce: NIE
cena: 135 USD za RTR ( http://www.rcmart.com/catalog/default.p ... 44_653_659 )
Inne modele terenowe w tej skali to:
Mini Giant Firmy Venom (
http://www.venom-racing.com/ ) - tak naprawdę jest to model w skali 1/20, jednak jest to bardzo zbliżona skala,
w sprzedazy jako KIT/RTR: RTR
dostepny w Polsce: NIE
cena: 110 USD za RTR
MMT firmy PTI (
http://www.ptiracing.net/ ), mało wiadomo o tym modelu, gdyż jest to nowość...
w sprzedazy jako KIT/RTR: ???
dostepny w Polsce: ???
cena: ???
TLT-1 firmy Tamiya - cechą charakterystyczną tego modelu są skrętne wszystkie 4 koła - koła tylne mogą sie skręcać tak jak przednie lub w przeciwną stronę, model powinien się świetnie sprawdzić jako "wspinacz skałkowy" (rock-crawler) (
http://www.tamiya.com/ ), występuje w dwóch wersjach: tańszej - Rock Buster i droższej Max Climber
w sprzedazy jako KIT/RTR: KIT
dostepny w Polsce: NIE
cena: 120 - 160 USD za KIT ( http://rc-mushroom.com/product_info.php ... ts_id=3439 , http://www.rcmart.com/catalog/product_i ... ts_id=6818 , http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wt ... XGFP4&P=ML )
Mini Zilla firmy Hot Bodies
- jest to MT wzorowany na Savage`u HPI. Model z bardzo wysokim środkiem ciężkości - osobiście, jako fan modeli on-road niespecjalnie lubię tego typu modele i rozwiązania, gdyż podczas wyścigów na szybkich torach, czy to on- czy off-road modele tego typu łatwo się przewracają w zakrętach i dachują. żywiołem tego modelu może natomiast być wspinaczka - przy zastosowaniu bardzo krótkiego przełożenia można zapewne zrobić z niego niezłego rock-crawler`a.
w sprzedazy jako KIT/RTR: KIT/RTR
dostepny w Polsce: NIE
cena: 99,90 USD (KIT) i 169,00 (RTR) ( http://www.rcmart.com/catalog/default.p ... 44_634_635
Duratrax nie poprzestaje na produkcji modelu Mini Quake. Drugim modelem w skali 1/18 zapowiadanym przez tę firmę ma być buggy o wdzięcznej nazwie
Vendetta - brak jeszcze na obecna chwilę (08-10-2005) info na stronie producenta - jedyna zapowiedź znajduje się na stronie:
http://forums.radiocontrolzone.com/show ... p?t=204985
do produkcji modelu buggy w skali 1/18 przymierza się również firma
Yokomo - producent świetnych, wyczynowych wózków z Japonii - na razie niewiele wiadomo na temat tego modelu,
zdjęcie wygląda interesująco...
jeszcze jedną propozycją w skali 1/18 jest
Mini-LST firmy Losi - jak nazwa wskazuje - jest to kopia "dużego" LST 1/8 - podobnie jak w przypadku Mini-Inferno, jest to bardzo wierna kopia większego modelu. Model ten jest odpowiedzią na zapotrzebowanie na model 4WD tej firmy - Mini-T jest bowiem napędzane tylko na tylną oś - Mini-LST ma już napędzane wszystkie 4 koła...
Podwozie prezentuje się apetycznie, jednak napęd dwoma silnikami 370 oraz użycie 2 serw skrętu wydaje się być dziwnym pomysłem - skąd wziąć prąd do zasilania tego wszystkiego???
więcej info na stronie producenta:
http://www.teamlosi.com/
Który z nich jest najlepszy? W przypadku modeli On-Road pytanie było łatwiejsze - wszystkie te modele służą do ścigania się. W przypadku modeli Off-Road sprawa wygląda już nieco inaczej... RC18T to Truck, TLT-1 to rock-crawler, jeszcze czym innym jest Mini Inferno - nie dość, że to buggy, to jeszcze inna skala - nie 1/18 a 1/16 - trudno więc je ze sobą porównać, tym bardziej, że przynajmniej u nas w kraju nie ma jeszcze zawodów modeli mikro-off road...
* w temacie tym zawarłem m.in. informacje z naszego forum opublikowane przez Krzyśka Jaskota i Piotra Michalskiego