Forum serwisu RC AUTO
  * RC AUTO    * e-mail do ADMINA    * FAQ    * Szukaj   * Użytkownicy
* Zaloguj   * Zarejestruj
Teraz jest Pt mar 29, 2024 6:59 am

Teraz jest Pt mar 29, 2024 6:59 am




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 
Autor
PostNapisane: Pt paź 25, 2013 12:06 pm 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr lip 31, 2013 1:08 pm
Posty: 792
Lokalizacja: Świnoujście
Obrazek

Witam i mam kilka pytań by jeszcze bardziej zgłębić swoja wiedzę w temacie. Nie chodzi mi tu o wyjaśnienie budowy silnika bezszczotkowego oraz zasady jego działania, bo to wujek Google mi w miarę przyswajalny sposób wyjaśnił. :) Wiem też co oznaczają tzw. kV, że chodzi o ilośc obrotów na minutę z z 1 V i że wzrasta to wiadomo od napięcia pakietu. Od tego w sumie miejsca zaczynają się schody, a ja nie lubię mieć braków, więc...:

Przykładowo:
Jest sobie silnik Silnik Velineon 380 4000kv

Cytuj:
Parametry techn.
Rozmiary ø27.8x48.2mm
Średnica wału ø3.17mm
Ilość zwoi 8
Obroty 4000 obr/min/V
Ciągły prąd 25 A
Prąd szczytowy 50A (5s)
Max. obroty 50 000obr/min
Długość wału 13mm
Długość kabla 48mm wraz z konektorem
Konektory Złocona wtyczka ø3.5mm


Tu i tak sporo producent nam podaje danych technicznych, często nie ma tak szczegółowego opisu.
Po kolei:
1) Rozmiar i typ: Czy jesli jest w nazwie np. "380" to jest jakaś klasa silnika odpowienia do danej skali modelów? I wiemy ,że zawsze "380-tki" będą miały taki i taki rozmiar, średnicę i dł. wału, etc...?
Jakie sa klasy silników bezszczotkowych? spotkałem sie też z "540" , czy tu jest tak jak wyżej?

2) Skąd wiemy na jakich pakietach nasz silnik będzie mógł zasuwać? Tu producent podał parametr max.obroty, wnioskuję z tego, że mnożąc wartość 4000 przez kolejne zwiększenie 3,7V (troche zabrakło mi słownictwa w tym momencie - sorki :P ) powyżej 3s już na tym silniku nie pojeździmy...? Czy się mylę. Przy pakietach 4s przykładowo , jesteśmy w stanie wygenerować większe obroty (tzn niby nazw silnika na to wskazuje, ale silnik generuje niby 50 000 obrotów jako max...więc nie wiem. ... A co , jeśli nie ma tych danych o maksymalnych obrotach silnika? Skad wiemy, czy możemy na nim jeździć na 2s, czy może 3s też tam możemy włożyć?? >>>> [dodam tylko, że pomijam tu kwestię regulatora w tym wszystkim i czy regiel w ogóle wydoli].

3) Kolejny parametr, to ilość zwów. Tu mamy podane ,że silnik ma ich 8. Wiem co to są zwoje, ale jak sie to ma do sprawności silnika, wydajności, mocy i obrotów? No bo obroty w sumie są przecież podane (to 4000 kV)? Co zmianiałby hipotetycznie fakt, gdyby ten w/w silnik przy podobnym kV mial zamiast 8T np. 13T, albo 21 T?? Prosze o wyjaśnienie mi tej kwestii. Z góry dzięki?

4) Moc silnika.... Z fizyki jakimś asem nigdy nie byłem (a i dawno z fizyką nie miałem do czynienia). Więc prośba: jak to jest z tą mocą silnika? wg. cioci Wikipedii:
Cytuj:
Moc urządzeń elektrycznych wyraża się iloczynem natężenia przepływającego przez nie prądu I i napięcia elektrycznego U, do którego urządzenie jest włączone
P = U * I

Zakładam ,ze parametry 4000 kV w miarę rozumiem, wyjaśnicie mi różnicę między 8T, 13 T i 21 T. i co dalej??? Skąd wiadomo ,że konkretny silnik ma taką moc, a nie inną. Nawet jeśli przemnożę sobie 7,4 V przez ...no właśnie, przez jaki prąd? Ile A przyjąć? Zakładam ,że w tym konkretnym przypadku , gdzie producent podał na prąd szczytowy 50 A, to w/w silnik przy pakiecie lipo 2s jest w stanie przez 5 s wytworzyć moc około 370 W? Dobrze rozumuję? A wracając do tego prądu szczytowego....Zakładam ,że silnik więcej prądu niż 50 A nam nie pobierze, tak?

5) Teraz na koniec: jaki silnik powinien być , by sie nie grzał? Chodzi o jazdę terenową.... Wracając do w/w silnika. (oczywiście po wyjaśnieniu tych poprzednich punktów). Często mowa jest o przełożeniach, to już na przykładzie roweru mam fajnie wyjaśnione i wiem ,ze Jeśli mam np. lipo 2s to jak dam przykładowo atak/odbiór 30/54 , a 20/60 to w pierwszym przypadku auto bedzie szybsze, ale w drugim będzie miało większe przyspieszenie. Czyli jeśli dobrze rozumuję jeżdżac pod górę po ciężkim terenie i gazując, lepiej dać przełożenie 20/60 - silnik bedzie miał po prostu łatwiej. Dochodzi moment obrotowy , który (chyba? ) tez pownien być podany przez producenta, ale tu już zaczynam sie gubić :roll: Ale do rzeczy. Jak to wszystko dobrać? Jaki mocny silnik w teren by sie prawie nie grzał na piachu nawet przy 3s?

6) Jeszcze dochodzi chyba opór danego silnika (przynajmniej regiel ma takie parametry zazwyczaj podawane , ten w/w silnik nie ma - nie wiem czy to potrzebne w ogóle...?

Sorki za zawracanie d..y, ale od tego jest forum :)

_________________
RC8T (e-konwesja):Xerun 150A,LEOPARD 4274 KV2000, BMS-630MG
Savage XS Flux:Ezrun 80A,Vector4000,SF-10W
Mini Recon RTR,katamaran i kilka helikopterów


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: So paź 26, 2013 10:51 am 
Offline
Administrator forum
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So lut 17, 2007 2:09 pm
Posty: 1527
Lokalizacja: Poznań
1. Zazwyczaj tak, 380, 540, 550, 775 to oznaczenia wielkości silników, wielkości samej "puszki" mimo, że zwyczajowo np: w silnikach 540 wał ma 3,17mm czyli 1/8 cala to nie jest to zawarte w nazwie 540- te trzy cyfry tylko oznaczają rozmiar. Z tego powodu wały silników 380 w mikrusach mają różne wielkości zależnie od producenta 2mm, 2.3mm, 3.17mm itp.

2. Sam sobie odpowiedziałeś. Izolacja drutu nawojowego wytrzyma setki V więc jedynym rozsądnym ograniczeniem są obroty które mechanicznie zniesie wirnik nim go rozerwie generalnie im większy silnik i większy wirnik tym niższe znosi obroty. Oczywiście trzeba też mieć na uwadze to, że zwiększając napięcie zasilania zwiększamy płynący prąd a przez to silnik wydziela więcej ciepła- także uważać by nie przekraczać parametrów termicznych. Także albo producent poda max napięcie zasilania albo poda max obroty.

3. Mniej zwojów=więcej mocy sprowadza się to do tego jak długą drogę musi pokonać prąd by przepłynąć przez silnik. Im więcej zwojów drutu silnik ma nawinięte tym dłuższa droga, a że opór jest proporcjonalny do długości przewodu to więcej zwojów=mniej prądu= mniej mocy.

4. Dobrze sobie poradziłeś, jednak moc silników to nie taka prosta sprawa gdyż interesuje nas moc mechaniczna dostepna na wale, należy uwzględnić sprawność silnika choć z grubsza będzie to właśnie moc pobierana, bo silniki bezszczotkowe mają sprawność powyżej 90%. Kolejna rzecz to to, że z silnika da się wycisnąć większą moc po prostu go przeciążając wytworzy wtedy np 500W ale nie jest to zakres mocy użytecznej na której można pracować dłuższy czas z uwagi na parametry termiczne- po prostu jak podda się zbyt długiemu przeciążeniu to się go zjara. Te 50A może być bez problemu przekroczone jednak producent gwarantuje tym zapisem, że przez 5s (przy przekroczonym 2x prądzie znamionowycm który wynosił 25A) silnikowi nic złego się nie stanie. Gdybyś zapewnił odpowiednie chłodzenie silnik ten mógłby pracować przy tych 50A ciągle. Jakbyś zatrzymał ten silnik- unieruchomił wał i dał max gaz to popłynął by prąd zwarciowy zgodny z prawem ohma czyli I =U/R gdzie R to rezystancja uzwojeń (zazwyczaj w tych silniczkach dziesiąte części ohma) czyli np 7.4/0.01 = dużo więcej niż 50.

5. Zależy od wielu parametrów, musi mieć odpowiedni rozmiar, odpowiednią moc i odpowiednie przełożenie. Zazwyczaj znając model można określić na podstawie doświadczenia i rekomendacji producentów silników jaki motor powinno się zastosować. Strony producentów silników obfitują w tego typu pomoce jaki silnik do jakiej klasy modelu z ich oferty wybrać, włącznie z tabelami sugerowanych przełożeń wyjściowych.

6. Pośrednio na to pytanie odpowiedziałem jest to ukryte w ilości zwojów i w kV silnika. Jak silnik ma większe kV/mniej zwojów to ma mniejszy opór uzwojeń.

_________________
RC CLUB POZNAŃ
Zapraszamy na organizowane przez nas treningi w hali- nowy już nadchodzi!!! ==> info na PM albo TU


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: So paź 26, 2013 5:18 pm 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr lip 31, 2013 1:08 pm
Posty: 792
Lokalizacja: Świnoujście
I to jest odpowiedź. Dzięki - szacuneczek :-)

_________________
RC8T (e-konwesja):Xerun 150A,LEOPARD 4274 KV2000, BMS-630MG
Savage XS Flux:Ezrun 80A,Vector4000,SF-10W
Mini Recon RTR,katamaran i kilka helikopterów


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Wt lip 22, 2014 6:45 pm 
Offline

Dołączył(a): Pt wrz 16, 2011 9:18 am
Posty: 104
Czy jest jakiś sposób obliczania kiedy warto pakować się w niskie T a kiedy w wysokie kV? Przykładowo, do 1:10 offroada lepiej się spisze zestaw 5T i 3300kV 2S czy np. 12T i 3600kV 3S ?


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Pt kwi 22, 2016 7:18 pm 
Offline

Dołączył(a): Cz sie 06, 2015 6:25 pm
Posty: 38
Lokalizacja: Szczecin
Czy może mi ktos powiedzieć ile zwojów ma silnik który posiadam - turnigy trackstar 3520kv. na opakowaniu są tylko takie dane:
Model: 3650 Sensorless
kV: 3520
No. of Poles: 4
Cont Current: 40A
Peak Current: 60A
Max Power (15sec): 660W
Winding: 2D

Pytam bo chciałbym kiedyś wystartować w jakis zawodach ale wszędzie w przepisach jest mowa o ilości zwojów, no może tylko w klasie E-10TC MODIFIED jest tylko mowa o silniku typu 05 - tu tez szukałem i nie mam pojęcia co to oznacza.

_________________
spec-r s2, turnigy trackstar


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: So kwi 23, 2016 9:27 am 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz kwi 21, 2011 10:41 am
Posty: 1992
Lokalizacja: Kraków
Nie możesz wystartować w zawodach z takim silnikiem. Mało ważne ile on ma zwojów. Ważne jest to że nie jest to napisane na obudowie co jest wymagane.

_________________
KS Wanda Sekcja Modelarska RC Kraków


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: So kwi 23, 2016 1:39 pm 
Offline

Dołączył(a): Cz sie 06, 2015 6:25 pm
Posty: 38
Lokalizacja: Szczecin
A ten typ silnika 05? Co to oznacza? Czyli muszę szukać silnika BL na którym koniecznie będzie napisane ile ma "T"

_________________
spec-r s2, turnigy trackstar


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 

Teraz jest Pt mar 29, 2024 6:59 am


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL