Forum serwisu RC AUTO
  * RC AUTO    * e-mail do ADMINA    * FAQ    * Szukaj   * Użytkownicy
* Zaloguj   * Zarejestruj
Teraz jest Śr maja 15, 2024 8:02 am

Teraz jest Śr maja 15, 2024 8:02 am




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 20 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor
PostNapisane: Śr kwi 14, 2010 7:59 pm 
Offline

Dołączył(a): So gru 27, 2008 5:40 pm
Posty: 154
Witam,
ponieważ sezon halowy się zakończył, chciałem zwrócić uwagę na pewien "drobiazg", który był już sygnalizowany zarówno na tym forum przez Marka Kusiakiewicza, jak też podczas zawodów przez różnych zawodników. Otóż sprawa dotyczy faktycznej liczby zwojów silnika Excel. Marek kiedyś pisał, że po rozwinięciu uszkodzonego silnika stwierdzono 17 zwojów. Przed i w czasie niedokończonych zawodów w Warszawie razem z kolegami w obecności sędziów liczyliśmy uzwojenia tego silnika, wynik: 18 zwojów. Później miałem możliwość rozwinięcia jeszcze 3 silników kupowanych w różnym czasie, więc wnioskuję, że prawdopodobnie z różnych serii. Wynik: 18, 18, 17 zwojów.
Czy w tej sytuacji, nawet jeśli komuś zdarzyło się mieć 20 zwojów, nie lepiej, ze względu na nierzetelność producenta i związane z tym nieprzepisowe (nie z winy zawodnika) wyposażenie modelu, zakazać stosowanie tego silnika?
W razie potrzeby mogę udostępnić sędziom stare silniki do sprawdzenia.

_________________
----------------------------------
Pozdrawiam

Tomasz Wójcik - Tarnów


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Śr kwi 14, 2010 9:14 pm 
Offline

Dołączył(a): Pt sty 16, 2004 10:19 pm
Posty: 160
Lokalizacja: Nowy Sącz
Na zawodach w Nowym Sączu sędziowie będą na te silniki zwracali szczególną uwagę.
Sędzią głównym będzie Jan Matukin, który posiada przyrząd do sprawdzania ilości zwoi na wirniku.

_________________
Jan Pasiut

Sądecki Klub Modelarski
Nowy Sącz


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Cz kwi 15, 2010 7:06 am 
Offline

Dołączył(a): So gru 27, 2008 5:40 pm
Posty: 154
Jan Pasiut napisał(a):
Na zawodach w Nowym Sączu sędziowie będą na te silniki zwracali szczególną uwagę.
Sędzią głównym będzie Jan Matukin, który posiada przyrząd do sprawdzania ilości zwoi na wirniku.


To świetnie.
Chociaż z drugiej strony ktoś, kto kupi kilka silników na sezon a potem się dowie, że są nieprzepisowe chyba będzie miał minę nietęgą :-) Wydaje mi się, że lepsze byłyby rozwiazania bardziej konkretne.

_________________
----------------------------------
Pozdrawiam

Tomasz Wójcik - Tarnów


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Cz kwi 15, 2010 7:34 am 
Offline

Dołączył(a): Śr sty 31, 2007 8:05 pm
Posty: 167
Lokalizacja: Radom
Albert Jeżak będzie jeżdzić na Saturnie 20T. Tak dla zasady.

Zapraszam innych do tego samego, może ilość osób deklarująca nieużywanie Excela będzie na tyle duża że
choć przepisy stanowić mogą o dopuszczeniu Excela to zwycięstwo chyba będzie już inaczej smakowało.

Przepisy zostaną poprawione, jesteśmy krok do przodu.
Jeśli nie to jest gorzej niż krok do tyłu...

_________________
Pozdrawiam Marcin Jeżak
Team HPI Polska
Automobilklub Polski


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Cz kwi 15, 2010 7:45 am 
Offline

Dołączył(a): So gru 27, 2008 5:40 pm
Posty: 154
Marcin gratuluję pomysłu! Też jestem za tym i moi chłopcy też pojadą na Saturnach.
Proszę wszystkich , którzy mają jeszcze zużyte, stare, niepotrzebne Excele, by je przywieźli do Nowego Sącza dla sprawdzenia faktycznej liczby zwojów. Ja mam ich parę i wszystkie na to poświęcę. Wydaje mi się, że najwyższy czas coś z tym zrobić definitywnie!

A teraz tylko jedno zdanie dla tych, którzy pytali mnie jak rozwinąć zwoje:
Gdyby ktoś w domu próbował sprawdzić ile faktycznie silnik ma zwojów a jeszcze tego nigdy nie robił, to proponuję po wyjęciu wirnika podgrzać mocno nad palnikiem gazowym żywicę, w ktorej jest zatopione uzwojenie. Inaczej trudno coś ruszyć.

_________________
----------------------------------
Pozdrawiam

Tomasz Wójcik - Tarnów


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Cz kwi 15, 2010 11:09 am 
Offline
Administrator forum
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt sie 19, 2003 6:58 pm
Posty: 4190
Lokalizacja: Bożków
Panowie,

Przyrząd do sprawdzania ilości zwoi w silniku?

Gratuluję.

Na podstawie czego ten przyrząd porówna ilość zwoi i z czym ją porówna? Wejdzie do środka i przebiegnie sie wkoło wirnika 17 razy lub więcej?

Mozna sprawdzić oporność - ale do czego ją porównać?

Skoro stwierdzono że silniki maja mniej uzwojenia niż jest dopuszczone - silnik wylatuje za burtę.
Proste.

Od dawna mówiło sie o tym aby był dopuszczony TYLKO jeden silnik.

_________________
Pozdrawiam

Marek Kusiakiewicz, RC-AUTO


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Cz kwi 15, 2010 1:24 pm 
Offline

Dołączył(a): So gru 27, 2008 5:40 pm
Posty: 154
Rezystancja to raczej marny pomysł. O wiele dokładniejszy jest pomiar indukcyjności ale też nie jestem do niego przekonany. Ponadto aby zmierzyć, trzeba wczesniej kupić. Juz sobie wyobrażam zakup 20 silników, z których wybieramy 3 a reszta na Allegro. Bezsens.

Marek Kusiakiewicz napisał(a):
Skoro stwierdzono że silniki maja mniej uzwojenia niż jest dopuszczone - silnik wylatuje za burtę.


A do tego, to jestem w 100% przekonany. Mozna przy tym powołać się na zapis w istniejących przepisach technicznych:

Klasa E-10 TC 540.
Model może być napędzany tylko jednym silnikiem typu 540, posiadającym wirnik z minimalną ilością zwojów 20,
nawiniętych pojedynczym przewodem, magnesy ferrytowe, trwale zamocowany szczotkotrzymacz i niewymienne
szczotki.
Zawodnicy używający nieznanych na rynku polskim silników powinni na żądanie Komisji Sędziowskiej
udostępniać ich wiarygodnie udokumentowane dane techniczne.


Skoro producent zmienił parametry produkowanych silników, możemy uznać je za nową wersję, czyli jako silniki nieznane na polskim rynku. Raczej trudno bedzie komukolwiek w sposób wiarygodny udokumentować ich dane techniczne, a po pierwszym badaniu "in vivo" polegną.

_________________
----------------------------------
Pozdrawiam

Tomasz Wójcik - Tarnów


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Cz kwi 15, 2010 2:17 pm 
Offline

Dołączył(a): Cz paź 01, 2009 12:10 pm
Posty: 490
Na temat silników i problemów z tym związanych, w tej klasie chyba powiedzieliśmy już wszystko. Aby sprawę popchnąć do przodu myślę, że trzeba tematem zainteresować Pana Andrzeja Trellę. Pokazać nasze dyskusje na forum, zaproponować rozwiązania.

_________________
Grzegorz Ogonowski
Team Yokomo Polska


Ostatnio edytowano Pt kwi 16, 2010 7:00 am przez Grzegorz Ogonowski, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Cz kwi 15, 2010 4:15 pm 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So mar 17, 2007 3:10 pm
Posty: 28
Lokalizacja: Tarnów
Witam

Co do pomiaru indukcyjności to pragnę jedynie zauważyć że obecność pola magnetycznego zaburza dokładność pomiaru a magnesy w silniku nigdy się nie trafią takie same więc taki pomiar nie jest zbyt dokładny a wyciąganie wirnika do pomiaru to się mija z celem. (taki przykład z moich eksperymentów silnik 9.5 na rotorze 13mm miał indukcyjność 0.15 a silnik 8.5 na rotorze 12mm w granicach 0.14-0.15 ale to tak na marginesie ) :D


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Pt kwi 16, 2010 7:08 am 
Offline

Dołączył(a): Cz paź 01, 2009 12:10 pm
Posty: 490
I jak dotychczas, pozostaje nam stwierdzenie, że sezon letni (mimo, że się jeszcze nie rozpoczął) w tej sprawie już na straty :-) więc zastanówmy się nad rozwiązaniami na sezon halowy. Wtedy każdy będzie miał możliwość dostosowania się i zdecydowania.

Tu tylko powtórzę, że aby sprawę ruszyć trzeba rozmawiać i zaprosić do dyskusji z P. Andrzea Trellę.

_________________
Grzegorz Ogonowski
Team Yokomo Polska


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Pt kwi 16, 2010 8:48 am 
Offline

Dołączył(a): So gru 27, 2008 5:40 pm
Posty: 154
Nie rozumiem, dlaczego sądzisz, że sezon letni jest pod tym wględem stracony? Albo stosujemy przepisy albo nie "bawimy sie" w to w ogóle. Co to znaczy "dostosowywanie"? Jeśli ktoś kupił 20 takich silników to ma problem, ale to jego problem. O dostosowywaniu możemy mówić w przypadku zmiany przepisów. Tu taki przypadek nie zachodzi. Przepisy są jasne i nie ma potrzeby ich zmieniać. Chyba nie sugerujesz, że zostawiamy sezon letni z Excelami i kto chce, to nimi jeździ mimo, że są nieprzepisowe, a ci uczciwsi jeżdżą Saturnami w 3 i 4 dziesiątce? Wiem, że to nie tylko o silnik chodzi, ale jest on niezwykle istotny. Jak porównać silniki Saturna z ok. 23-24 tys obr.min i mocą ok 120-130W z Excelem 27-29 tys obr/min i mocą 140-150W? A takie właśnie parametry mają te silniki (mierzyłem na hamowni CS przy 7,2 V. przy niższym napieciu parametry bedą inne ale proporcje pozostaną).

Pana Andrzeja jako autor dykusji już poinformowałem i zaprosiłem do dyskusji i działania.

_________________
----------------------------------
Pozdrawiam

Tomasz Wójcik - Tarnów


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Pt kwi 16, 2010 9:00 am 
Offline

Dołączył(a): Pt sty 16, 2004 10:19 pm
Posty: 160
Lokalizacja: Nowy Sącz
Marek Kusiakiewicz napisał:
Przyrząd do sprawdzania ilości zwoi w silniku?

Gratuluję.

Na podstawie czego ten przyrząd porówna ilość zwoi i z czym ją porówna? Wejdzie do środka i przebiegnie sie wkoło wirnika 17 razy lub więcej?


Odpowiem najkrócej:
W silniku nierozbieralnym aby stwierdzić czy uzwojenie wirnika nie odbiega od zakładanego wystarczy krótki test silnika w pracy prądnicowej.

W silniku rozbieralnym można wykorzystać uzwojenie wirnika jako wtórne transformatora.

_________________
Jan Pasiut

Sądecki Klub Modelarski
Nowy Sącz


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Pt kwi 16, 2010 10:02 am 
Offline

Dołączył(a): Cz paź 01, 2009 12:10 pm
Posty: 490
Tomasz Wójcik napisał(a):
Nie rozumiem, dlaczego sądzisz, że sezon letni jest pod tym wględem stracony? Albo stosujemy przepisy albo nie "bawimy sie" w to w ogóle. Co to znaczy "dostosowywanie"? Jeśli ktoś kupił 20 takich silników to ma problem, ale to jego problem. O dostosowywaniu możemy mówić w przypadku zmiany przepisów. Tu taki przypadek nie zachodzi. Przepisy są jasne i nie ma potrzeby ich zmieniać. Chyba nie sugerujesz, że zostawiamy sezon letni z Excelami i kto chce, to nimi jeździ mimo, że są nieprzepisowe, a ci uczciwsi jeżdżą Saturnami w 3 i 4 dziesiątce? Wiem, że to nie tylko o silnik chodzi, ale jest on niezwykle istotny. Jak porównać silniki Saturna z ok. 23-24 tys obr.min i mocą ok 120-130W z Excelem 27-29 tys obr/min i mocą 140-150W? A takie właśnie parametry mają te silniki (mierzyłem na hamowni CS przy 7,2 V. przy niższym napieciu parametry bedą inne ale proporcje pozostaną).

Pana Andrzeja jako autor dykusji już poinformowałem i zaprosiłem do dyskusji i działania.


Dlaczego uważam, że sezon pod tym względem stracony? Ponieważ to jest zabawa w kotka i myszkę z silnikami. Dziś złapaliśmy Excela na tym, że jest nieregulaminowy (ale pamietam jak M.Jeżak czy J.Matukin mieli rozebrane Excele i miały 20T), no to jutro pojawią się silniki np. Ansmann czy Hackmoto z naklejkami 21T (takie "bezalkoholowe"). Jestem i byłem zwolennikiem jednolitego dla wszystkich, dobrze oznakowanego silnika. Wiem, że to się nie spodoba ale takie jest moje zdanie, co zrobić.

O "dostosowywaniu" miałem na myśli tylko i wyłącznie sytuację w której dochodzimy do wniosku, że jeden i ten sam silnik dla wszystkich w klasie 540.

_________________
Grzegorz Ogonowski
Team Yokomo Polska


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Pt kwi 16, 2010 10:46 am 
Offline
Administrator forum
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt sie 19, 2003 6:58 pm
Posty: 4190
Lokalizacja: Bożków
Panowie,

Sprawę załatwia sie w gornie zawodników którzy będa jeździli w klasie 540.

Głosowanie - informacja dla Andrzeja Telli - zmiana w przepisach.

Wg. mnie Saturn 20T jest sprawdzony, dostepny.

Jeden ŚCIŚLE określony silnik.

I znów wróci adrenalina na tor :)

_________________
Pozdrawiam

Marek Kusiakiewicz, RC-AUTO


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 20 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Teraz jest Śr maja 15, 2024 8:02 am


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL